اطلاعيه نوروزي اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري شماره (3)

 

دگربار در واپسين روزهاي پاياني سال و در پيشواز فرا رسيدن فصلي نو دل از شوق ديدار طبيعت بهاري لبريز شده و ترجيع بند سفرهاي نوروزي با سال جديد تكرار مي شود. امسال نيز چون سنوات پيشين ده ها هزار نفر از هموطنان عزيز به قصد سفر و گردشگري پا در ركاب خودروهاي شخصي و عمومي به سوي بيش از 175 هزار كيلومتر جاده هاي كشور روانه مي شوند.

    قالب سفرهاي نوروزي ( افزون بر 90 درصد) كه از طريق بخش حمل و نقل زميني صورت مي گيرد، به همان اندازه كه آسايش و فراغت خاطر را براي هموطنان عزيز به همراه دارد، مي تواند در صورت عدم رعايت پاره اي از مقررات رانندگي و عدم حصول اطمينان از سلامت وسيله نقليه، خسارات مالي و جاني عديده اي راموجب گردد.

  اميدواريم با رعايت ملزومات سفر، گشت و گذار و ديد و بازديد در ايام پاياني سال و آغازين سال 86 با سلامتي و عاري از هرگونه مشكلي سپري شود.

    در اين راستا ذكر چند نكته در ترددهاي برون شهري فوق العاده ضروري مي باشد.

1-  به منظور تأمين ايمني تردد باستناد به مواد 3 و 19 قانون ايمني راهها و راه آهن و اصلاحيه هاي بعدي آن و نيز تبصره 3 ماده 126 آئين نامه راهنمايي و رانندگي ، حداكثر سرعت مجاز انواع سواري و وانت بار در آزادراهها 120 كيلومتر و اتوبوس ميني بوس، تريلر و كاميون 110 كيلومتر و حداقل سرعت وسايل نقليه مذكور در اتوبان ها 70 كيلومتر در ساعت مي باشد.

2-  در بزرگراهها خودروهاي سبك 110 كيلومتر و وسائط نقليه سنگين و عمومي 100 كيلومتر در ساعت و كليه وسايل نقليه در جاده هاي اصلي به هنگام روز 95 كيلومتر و  شب 85 كيلومتر است و در جاده هاي فرعي هنگام روز 85 كيلومتر، شب 75 كيلومتر در ساعت مي باشد. شايان ذكر است براساس تحقيقات به عمل آمده كاهش سرعت به ميزان 10 كيلومتر در ساعت، ميزان تصادف را 20 درصد، تعداد مجروحان را 30 درصد و تلفات جاني را 40 درصد كاهش مي دهد.

3-  عدم استفاده از نور بالاي بيجا. همچنين استفاده از نور بالا در فاصله 150 متري با خودروي جلويي مجاز است به جز در مواقع ضروري شامل مه گرفتگي و در صورت نبود مه شكن در حين بروزكولاك و مه ...

4-     عدم خوردن و آشاميدن و صحبت كردن با بغل دستي و يا نگاه كردن به سرنشينان

5-  توجه به ضخامت عاج لاستيك (حداقل 3 ميلي متر عاج براي ترددهاي برون شهري الزامي مي باشد) اغلب رانندگان خودرو كه مهارت كافي ندارند به محض ورود به معابر خارج از شهر مبادرت به سبقت هاي متعدد مي نمايند كه عدم توجه به موضوع فوق در هنگام باران به كاهش سطح اصطكاك لاستيك با آسفالت و وجود سوانح خطرناك منجر مي شود.

6-  رانندگان قبل از سبقت گرفتن بايد به پاسخ صحيح اين سؤالات رسيده باشند كه، چه مسافتي براي سبقت گرفتن احتياج دارم؟ شعاع آزاد ديد من چه قدر است؟ سرعت خودروي مقابل چقدر است؟ طول زمان شتاب گيري من چقدر است؟ با چه سرعتي مي توانم سبقت بگيرم؟ آيا قانون اجازه چنين سرعتي را به من مي دهد؟ و از سبقت گرفتن چه نفعي عايد من مي شود؟

7-  در خصوص عدم نقايص فني خودرو بايد با آزمايش از سلامتي ترمزها و چراغ ها اطمينان حاصل نمود و نسبت به تميزي شيشه ها و ميدان ديد، تنظيم فرمان و ... اقدام نمود.

8-  ضمن توجه به شرايط آب و هوا و حصول اطلاع از وضعيت راهها،  هنگام عبور از مناطق پرتردد و محل عبور حيوانات اهلي، كمال دقت را به كار گرفته و در هنگام تعويض تاير فاصله ايمني از خط ترافيك را حفظ نمائيد.

9-     توجه به روشن بودن چراغ قرمز عقب خودرو در شبك هنگام

10-جلوگيري از نشستن افراد فاقد گواهينامه به پشت فرمان

11- رعايت فاصله به ازاء هر 15 كيلومتر سرعت در ساعت به اندازه طول يك ماشين با خودروي جلويي

12- نصب پرچم قرمز هنگامي كه وسايل مورد حمل بيش از نيم متر از خودرو خارج شده است .

13- بستن كمربند ايمني به عنوان يك قانون الزامي است چراكه در هنگام تصادف تا حدود زيادي از وارد آمدن لطمه جاني به سرنشينان جلوگيري مي نمايد.

14- سعي شود از سوار كردن افزون بر ظرفيت خودرو جلوگيري شود و سرنشينان به هيچ وجه در قسمت روباز وسايل نقليه مثل وانت، كاميونت سوار نشوند.

15- همچنين دلايلي چون خستگي و خواب آلودگي، نقص عضو، استعمال مواد مخدر، بي توجهي به مقررات، عجله و شتاب بي مورد، عدم تشخيص سهم عبور سايرين، لجبازي، رانندگي در اوج احساسات از جمله مواردي است كه مي بايست شما رانندگان عزيز از آن بپرهيزيد. چراكه دير رسيدن بهتر از هرگز نرسيدن است.

 جدي گرفتن اصول ايمني از مهمترين نكاتي است كه بيش از90 درصد از بروز سوانح رانندگي جلوگيري مي نمايد.

لینک