پنجمین همایش حمل ونقل بین المللی جاده ای آسیا ـ اروپا درقزاقستان برگزار شد   

پنجمین همایش حمل ونقل بین المللی جاده ای آسیا ـ اروپا با همکاری وزارت حمل ونقل و ارتباطات قزاقستان و سازمان ایرو  21 و 22 خرداد در شهر آلماتی قزاقستان برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، دراین اجلاس  که نمایندگان 50 کشور از جهان و بیش از 10 سازمان بین المللی مرتبط با حمل ونقل بین المللی جاده ای حضور داشتند سعید عبدالهی مدیرکل دفتر ترانزیت وپایانه های مرزی سرپرست هیات ایرانی طی سخنانی ضمن ارائه گزارش از توان و فعالیتهای انجام شده در کشورایران در جهت تسریع و تسهیل ترانزیت کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه دقیقاً به مثابه پل ارتباطی فیمابین قاره اروپا و قاره آسیا و مناسب ترین واقتصادی ترین مسیر موجود بین این دوقاره است و دلیل آن نیز عبور کریدورهای منطقه شامل جاده ابریشم ، شمال و جنوب ـ شرق و غرب ـ شبکه بزرگراههای آسیایی ـ تراسیکا و شاخه جنوبی کریدور سه گانه آلتید از جمهوری اسلامی ایران است.

بر اساس این گزارش در این اجلاس خبر عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در کریدور تراسیکا نیز به اطلاع حاضرین رسید. ضمن اینکه با توجه به پیگیری های چند سال گذشته خوشبختانه عضویت جمهوری اسلامی ایران در تراسیکا طی اجلاسی که هم اکنون در قرقیزستان درحال برگزاری است اعلام خواهدشد.

این گزارش حاکی است در این اجلاس عبدالهی نماینده ایران در همایش مذکور ، پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران شامل هماهنگی سیاستهای حمل ونقل و ارتقای

همکاری های بین المللی بخش دولتی و  غیر دولتی ، گسترش تبادل اطلاعات و انتقال تجربیات در ارتباط با حمل ونقل ، روان سازی ، ساده سازی و کاهش هزینه ها و زمان ترانزیت ، حذف روادید جهت رانندگان ارائه کرد.

براساس این گزارش، در پایان اجلاس ، قطعنامه اجلاس با محوریت بازگشایی جاده ابریشم از تصویر پنهان تا واقعیت به امضای نمایندگان کشورهای حاضررسید که ایجاد امکانات حمل ونقل جاده ای در ارائه خدمات درب به درب ، سرعت در انتقال کالا ، اتصال بازارهای داخلی به بازارهای جهانی ، ارتباط بیشتر سطح تجاری در منطقه ، یکپارچه سازی اقتصاد ملی از طریق همکاری های اقتصادی بین قاره ای ، عضویت در کنوانسیونهای بین المللی ، اجرای کامل مقررات و ساده سازی آنها ، ایجاد امنیت ، کاهش زمان سفر ، رفع هرگونه تبعیض میان گونه های حمل ونقل ، ملیت ثبتی کامیون ، اهمیت دادن به لجستیک ، ایجاد ایمنی و کاهش ترافیک و توجه به زیرساخت هاو.... جزء موارد مورد تاکید دراین قطعنامه بود.

لینک