قرارداد ساخت 150 دستگاه لكوموتيو با شركت زيمنس بسته شد

قرارداد ساخت 150 دستگاه لكوموتيو مسافري «ايران-رانر22» بين گروه مپنا با شركت راه آهن و شركت زيمنس منعقد شد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري، در مراسمي كه با حضور مهندس محمد رحمتي وزير راه و ترابري و وزير صنايع و معادن برگزار شد، قراردادي به ارزش 450 ميليون يورو مشتمل بر 300 ميليون يورو سهم طرف خارجي و 150 ميليون يورو سهم طرف هاي ايراني امضا شد.

بنابر اين گزارش، اين قرارداد بزرگترين قرارداد ساخت و مشاركت و سرمايه گذاري مشترك در نوع خود در صنعت حمل و نقل ريلي كشور مي باشد كه بين مهندس بحريني مدير عامل شركت صنايع ريلي مپنا و كلاكر مدير شركت زيمنس آلمان منعقد شد.در اين مراسم وزير راه و ترابري با اشاره به ويژگي هاي ايمني، صرفه اقتصادي، سرعت مناسب، انبوهي و آلودگي كمتر در حمل و نقل ريلي ابراز اميدواري كرد: هر چه سريع تر به قطارهاي سريع السير تهران به اصفهان كه بخش ساخت زيربناي آن آغاز شده؛ دست يابيم.

مهندس رحمتي با تأكيد بر رفع نيازهاي حوزة حمل و نقل با كمك صنايع تصريح كرد: در صنايع كشور در زمينه حمل و نقل لازم است كه سرمايه گذاري گسترده اي انجام شود و پيشرفت پروژه ها در زمان بندي پيش بيني شده؛ تحقق يابد.

همچنين در اين مراسم وزير صنايع و معادن با اشاره به استراتژي دولت نهم و تأكيد مقام معظم رهبري مبني بر سرمايه گذاري در توسعه صنعت حمل و نقل ريلي اظهار داشت: ضرورت دارد لازم در انعقاد قراردادها به توليدات و استفاده بيشتر از منابع و توان داخلي و انتقال فناوري به كشور توجه داشته باشيم.   مهندس طهماسبي افزود: ايران آماده ترين زيرساخت ها را دارد و پيشرفته ترين كشور صنعتي در خاورميانه محسوب مي شود كه قراردادهاي صنعتي با كشورهايي از قبيل كوبا، ونزوئلا دارد.

وي در پايان سخنانش شركت زيمنس را دعوت به  براي سرمايه گذاري هاي بيشتر و درازمدت كرد.

قرارداد پروژه 150 دستگاه لكوموتيو مسافري موجب افزايش 50 درصدي تعداد لكوموتيوهاي ناوگان حمل و نقل ريلي، افزايش جا به جايي مسافر به ميزان 100 درصد و بكارگيري لكوموتيوهاي سريع در ناوگان ريلي كشور و افزايش سرعت قطارهاي مسافري خواهد شد.

همچنين لكوموتيوهاي مدل «ايران – رانر 22» با برخورداري از مدرن ترين تكنولوژي لكوموتيوهاي ديزل الكتريك و استفاده از بوژي هاي مدرن با سيستم تعليق بهينه براي نخستين بار در كشور علاوه بر ايجاد سرعت و ايمني بيشتر، برخوردار بوده و استهلاك كمتري را در خطوط راه آهن ايجاد مي كند.

در اين سيستم از موتور ديزل دور بالا با استانداردهاي روز اروپا همراه با كنترل سوخت هوشمند اين لكوموتيو؛ كه مصرف سوخت پايين و آلودگي كمتري ايجاد مي كند.

در لكوموتيوهاي مدل «ايران – رانر 22» براي نخستين بار واگن هاي مولد برق و بخار حذف و از اين طريق در هر واگن مولد حدود يك ميليون دلار صرفه جويي مي شود.بر اين اساس در اين قرارداد شركت زيمنس 30 دستگاه لكوموتيو را به صورت ساخته شده وارد و سپس با استقرار كارخانجات توليدي 120 دستگاه ديگر، در داخل كشور توليد خواهد شد. 

لینک