همايش حمل ونقل ريلي با حضور وزير راه و ترابري آغاز به كار كرد

هشتمين همايش بين المللي حمل و نقل ريلي توسط انجمن مهندسي حمل و نقل ريلي ايران با همكاري وزارت راه و ترابري، شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران، شركت قطارهاي مسافري رجاء و ديگر انجمن هاي ريلي با حضور كارشناساني از كشورهاي آلمان، اتريش، اوكراين، چين و فرانسه كار خود را آغاز كرد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري، اين همايش امروز در سالن شهيد بهرامي دانشگاه علم و صنعت با حضور وزير راه و ترابري، اعضاي كميسيون اقتصاد و عمران مجلس شوراي اسلامي، مديرعامل راه آهن، شركت رجا و اساتيد و دانشجويان دانشكده مهندسي راه آهن دانشگاه علم و صنعت شروع به كار كرد.بنابر اين گزارش مهندس محمد رحمتي در مراسم افتتاح اين همايش با گرامي داشت ياد و خاطره مرحوم دكتر دادمان وزير سابق راه و ترابري در ايجاد هسته اوليه انجمن ريلي ايران اظهار داشت : ابتكار و پيشنهاد دكتر  دادمان در طي سالهاي بعد با پشتكار و جديت همكاران صنعت حمل و نقل كشور پيگيري شد و امروز شاهد حضور نظرات مختلف تخصصي در انجمن مهندسي ريلي ايران هستيم.وزير راه و ترابري در ادامه با اشاره به عملكرد بخش حمل و نقل ريلي در كشور خاطرنشان كرد:  اميدواريم در آينده شاهد بهره برداري از قطارهاي سريع السير در شبكه حمل و نقل ريلي كشور باشيم و بهره برداري از راه آهن تهران - اصفهان نخستين تجربه كشور در قطارهاي سريع السير خواهد بود.وي اظهار داشت: كارشناسان، كريدور غربي را براي راه آهن تهران به اصفهان مناسب تشخيص داده اند، كه با راه اندازي اين مسير سرعت 250 كيلومتر اولين تجربه در مسير هاي ريلي كشور خواهد بود كه مسير تهران اصفهان را در مدت زمان 2 تا 5/2 ساعت طي خواهد كرد. وي ادامه داد: در حال حاضر مسير تهران - مشهد با قطار سريع السير ( ترن ست) در حدود 9 ساعت است و با قطارهاي معمولي حدود 12 ساعت اين مسير را طي مي كنند، كه به صرفه تر از اتوبوس است.

   وزير راه و ترابري با بر شمردن توانايي هاي شركت هاي داخلي در تامين تجهيزات و قطعات و دستگاه هاي حمل و نقل ريلي اظهار داشت: شركت واگن پارس در صنايع ريلي پتانسيل خوبي دارد و شركت راه آهن و شركت رجا، بايد به اين ظرفيت ملي توجه بيشتري داشته باشند تا ضمن افزايش توانمندي هاي آن، در جهت داخلي كردن نيازها  حركت كند. شركت واگن پارس نيز با انجام تعهدات خود در زمان مقرر موجب خواهد شد كه راه آهن؛ نياز به شركت هاي خارجي براي تأمين تجهيزات خود نداشته باشد.

مهندس رحمتي در پايان سخنان خود با تشكر از برگزار كنندگان همايش حمل و نقل ريلي بر استفاده از تجربه هاي گذشته تاكيد و اظهار كرد: لازم است با افزايش بهره وري، از ظرفيت هاي مراكز تحقيقاتي و مهندسي راه آهن استفاده و به فعاليت هاي مؤسسات و انجمن هاي ريلي عمق بخشيد تا شاهد توسعه اين صنعت در كشور باشيم.همچنين در اين مراسم دكتر فرشاد دبير همايش بين المللي حمل و نقل ريلي و رئيس دانشكده مهندسي راه آهن دانشگاه علم وصنعت اعلام داشت : بيش از 400 مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شد كه 66 مقاله در محورهاي مختلف توسط هيات داوران براي ارائه مناسب تشخيص داده شد.مهندس سعيد نژاد معاون وزير و مدير عامل راه آهن نيز در سخنان خود سياستهاي حمايتي مسئولان از حمل و نقل ريلي را ناكافي دانست و افزود: با توجه به رشد ساليانه حمل و نقل در ساير شقوق و بررسي آمارهاي موجود درمي يابيم عليرغم حمايت ها و توافق همگان در اهميت حمل و نقل ريلي در عمل حمايت جدي و اختصاصي از  اين صنعت انجام نمي شود.

وي تاكيد كرد: براي اينكه  در فرايند توسعه كشور در بخشهاي مختلف، سهم حمل و نقل ريلي را به نسبت ديگر بخش ها ثابت نگه داريم لازم است در 10 سال آينده  حدااقل 7500 كيلومتر خط آهن به بهره برداري برسد، ساليانه 8/1 ميليارد دلار بودجه نياز داريم كه اگر اين بودجه اختصاص نيابد سهم بخش حمل و نقل ريلي برون شهري نسبت به ديگر شقوق حمل و نقل كاهش خواهد يافت.

مدير عامل راه آهن يادآور شد: در 10 سال آينده راه آهن حداقل به 600 لوكومتيو، تعداد 2000 دستگاه واگن مسافري و 20 هزار دستگاه واگن باري نياز خواهيم داشت. همچنين بايد با بالابردن بهره وري به استفاده بهينه از امكانات موجود اقدام كرد كه در اين راستا سرعت واگن از 5/4 كيلومتر در ساعت به 6 كيلومتر خواهد رسيد كه تاثير قابل ملاحظه در خدمات رساني خواهد داشت.

سعيد نژاد با تاكيد بر ارتقاي خطوط راه آهن در كشور، ابراز داشت: كل سرمايه گذاريهاي انجام شده در توليد صنايع ريلي در كشور به كمتر از 50 ميليون دلار مي رسد كه لازم است دولت حمايت جدي از صنايع مرتبط با اين صنعت داشته باشد. اين در حالي است كه براي صنايع خودرو سازي سرمايه گذاري هاي قابل توجهي صورت گرفته است.

لینک