در نخستين كميته مشترك همكاري هاي بندري و دريايي ايران و پاكستان تأكيد شد:

گسترش فعاليت تجاري بين بنادر چابهار و گوادر

   نخستين نشست كميته مشترك همكاري هاي بندري ودريايي دو كشور ايران و پاكستان، با تأكيد بر گسترش همكاري دو بندر چابهار و گوادر و امضاي يادداشت تفاهم به كار خود پايان داد .

   به گزارش روابط عمومي سازمان بنادر و كشتيراني در اين نشست كه به مدت 2 روز در سالن كنفرانس اداره كل استانداردها، آموزش و گواهي نامه دريانوردي( فرمانيه) برپا شد، غلام رضا ساساني مدير كل تعرفه و ترانزيت سازمان بنادر و كشتيراني و حسن زيدي معاون وزير بنادر و كشتيراني پاكستان، علاقه مندي خود را جهت گسترش همكاري در زمينه جا به جايي بار و مسافر بين دو بندر چابهار و گوادر، بندر شهيد رجايي و كراچي اعلام و بر نهايي شدن پيش نويس يادداشت تفاهم عمليات تجسس و نجات به منظور ارتقاي سطح همكاري هاي دو طرف در اين زمينه تأكيد كردند .

در حاشيه اين نشست حسن زيدي، از ارتقاي روابط دو كشور در بخش هاي دريايي و بندري خبر داد و در خصوص توافق انجام شده در اين نشست براي تأمين كالاهاي مورد نياز كشورهاي منطقه از جمله عراق اظهار داشت: تمامي جنبه هاي همكاري در نظر گرفته شده است و با تكميل بندر گوادر، همه زمينه هاي حمل و نقل و ترانزيت بدون هيچ مشكلي انجام مي گيرد.

  غلام رضا ساساني مدير كل تعرفه و ترانزيت سازمان بنادر و كشتيراني نيز در حاشيه اين نشست با تأكيد بر اين كه« اولين سند توافق نامه تجاري و دريايي با پاكستان را در سال 74 امضا نموده ايم كه سال 77 لازم الاجرا شده است» در خصوص اولين نشست دريايي و بندري دو كشور گفت: كليات موضوع، ايجاد زمينه و بستر مناسب براي تجارت دو كشور به ويژه بين بنادر گوادر و كراچي با بنادر چابهار و بندرعباس است .

   ساساني اضافه كرد: موضوعات ديگري كه در اين جلسه مذاكره و بررسي شد، امضاي تفاهم نامه هايي راجع به مسايل ايمني دريانوردي از جمله تفاهم نامه هاي بازرسي شناورها و كنترل محيط زيست دريايي از آلودگي نفتي است .

مدير كل تعرفه و ترانزيت سازمان بنادر با اشاره به پيشنهاد فعاليت تجاري بين بنادر گوادر، چابهار و بندرعباس تأكيد كرد: ما از اين موضوع به عنوان يك فرصت استفاده كرديم، به طوري كه درصدد هستيم بنادر چابهار و گوادر را هم در بحث مسافري و هم در بحث حمل و نقل كالا فعال كنيم. براي اين كه اين زمينه شفاف تر و بهتر شود، پيشنهاد دو طرف اين بود كه بخش هاي خصوصي فعال در دو بخش بندري و دريايي، مسائل اقتصادي خودشان را در اين رابطه بررسي كنند .

ساساني در خصوص وضعيت بندر چابهار توضيح داد: بندر چابهار در حال حاضر 3 ميليون تن ظرفيت دارد و با سرمايه گذاري كه در اين بندر انجام مي شود، اين عدد را به 6 ميليون تن مي رسد و افزون بر ساخت اسكله 100 هزار تني، ترمينال كانتينري در اين بندر ايجاد خواهد شد.

     وي در پاسخ به اين سؤال كه « ساخت بندر گوادر يك تهديد است يا فرصت؟ » گفت: ديدگاه ها مختلف است، ديدگاهي اين بندر را تهديد مي داند و ما مي خواهيم آن را تبديل به فرصت كنيم. بدين شكل كه بين اين دو بندر فعاليت تجاري و دريايي ايجاد كنيم . واقعيت اين است كه بندر چابهار دارد ساخته مي شود لذا بايد فرصت حمل و نقل كالا و مسافر را در اين دو بندر فراهم كنيم.

 

لینک