كمربندي جبل دراك بازسازي اساسي مي شود

عمليات اجرايي بازيافت و بهسازي كمربندي شمالي شيراز معروف به كمربندي جبل دراك، حدفاصل پل ميرزاي شيرازي تا ميدان رودكي به طول 11 كيلومتر آغاز شده است.

   مهندس سيد جليل حجازي مدير كل راه و ترابري استان فارس با بيان اين مطلب افزود: سال گذشته حدود 2/4 كيلومتر از اين مسير، حدفاصل پزشكي قانوني تا شهرداري منطقه 6 بازيافت روكش آسفالت شد.

   وي تصريح كرد: كمربندي شمال شيراز به دليل واقع شدن در دامنه كوه دراك با هجوم آبهاي سطحي مواجه بوده و از آنجايي كه كمربندي ارتباطي محور شيراز – اصفهان، شيراز – سپيدان، شيراز – بندرعباس و شيراز – بوشهر است، اين حجم ترافيك بالا به فرسايش اين محور منجر شده است.

   مهندس حجازي گفت: اين محور به دليل نداشتن شانه راه مناسب و كانال هدايت آب، پس از نفوذ       آب هاي سطحي در لايه زيرسازي دچار درصد بسيار بالايي خرابي، از جمله ترك هاي طولي، عرضي، نشت، ترك هاي موزاييكي و پوست سوسماري شده است.

   مدير كل راه استان فارس اعتبار مورد نياز بازيافت و روكش آسفالت محور مذكور را بالغ بر يك ميليارد تومان اعلام كرد.

لینک

       

مدير عامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور تأكيد کرد:

پيمانكاران پروژه هاي راه و ترابري را 5/2 ساله اجرا كنند

پروژه هاي تعريف شده در بخش راه و ترابري، بعد از واگذاري به پيمانكار نبايد بيش از 5/2 سال به طول انجامد.معاون وزير و مدير عامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل در مراسم افتتاح 16 كيلومتر از بزرگراه 176 كيلومتري سنندج – همدان كه با 60 ميليارد ريال اعتبار ملي احداث شد، ضمن اشاره به مطلب فوق افزود: براي رسيدن به رشد اقتصادي هشت درصد، بايد سالانه در بخش حمل و نقل و راه و ترابري از 12 درصد توسعه برخوردارشويم.   وي افزود: 9 قطعه از بزرگراه شمال – جنوب به طول 380 كيلومتر در استان كردستان واقع شده است كه اميدواريم با اختصاص لازم به اين دو پروژه مهم ملي، مطابق برنامه زمانبندي پيش رويم.

صادق افشار خاطرنشان ساخت: اعتبارات ملي اين بخش در استان كردستان در سال جاري نسبت به سال گذشته 4 برابر شده است.

در ادامه اين مراسم مدير كل راه و ترابري استان كردستان در سخناني بهره برداري همزمان از 7/62 كيلومتر راههاي ملي و روستايي در استان كردستان را نشانه توجه ويژه دولت به بخش راه و ترابري دانست و افزود: مراحل مطالعاتي بيش از 500 كيلومتر از راههاي ملي استان به پايان رسيده و آماده اجرا مي باشد.

 مهندس وجدي ديگر پروژه هاي افتتاح شده در سفر معاون وزير به استان سنندج را، باند دوم گردنه دركه به طول 2/3 كيلومتر با 8 ميليارد ريال هزينه، 4/1 كيلومتر واريانت در مسير سنندج به كرمانشاه، احداث واريانت عباس آباد در مسير سنندج به ديواندره با 10 ميليارد ريال هزينه وهمچنين احداث هفت قطعه راه روستايي، ذكر نمود.

لینک

       

افزايش 5/13 درصدي تخلفات اضافه بار در استان قم

كاردان اداره ايمني و ترافيك سازمان حمل و نقل و پايانه هاي استان قم دلايل اين افزايش را، كنترل و نظارت بيشتر دستگاه هاي ذيربط از جمله سازمان حمل و نقل و پايانه ها و پاسگاه هاي پليس راه، رفع نواقص باسكول هاي توزين وسايل نقليه در مبادي حمل و افزايش جا به جايي محمولات در سطح كشور عنوان كرد.   وي عمده تخلفات اضافه تناژ را عدم كنترل در مبدا، بي توجهي به بارگيري محمولات فله اي و ... ذكر كرد.

محمدپور در ادامه تصريح كرد: انواع شن، ماسه، سنگ ها و مصالح ساختماني عمده ترين كالاهايي هستند كه مشمول تخلف اضافه بار شده اند.

   وي مسافت طي شده توسط كاميون ها در 6 ماهه اول سال جاري را 4 هزار و 485 كيلومتر و ميزان بار مشمول جريمه را 7 هزار و 217 تن بيان كرد و افزود: بيشترين تخلف در محور قم – سلفچگان و قم – كاشان صورت گرفته است.   وي در ادامه اظهار داشت: تعداد تخلفات اضافه بار در 6 ماهه اول سال جاري 54 فقره و در 6 ماهه اول سال 84، 400 فقره بوده است.

   خاطر نشان مي شود: مبلغ جريمه اضافه تناژ بر اساس كيلومتر طي شده، نوع وسيله نقليه، ميزان بار اضافه و تخلفات قبلي مربوط به وسيله نقليه محاسبه مي گردد.

تخلفات اضافه تناژ وسايل نقليه سنگين در استان قم طي 6 ماهه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل، 5/13 درصد افزايش يافت.
لینک

       

مدير كل راه و ترابري اصفهان:

مفهوم نقاط حادثه خيز در حال تغيير است

تحول وپويايي در اداره كل راه و ترابري استان اصفهان به رشد اعتبارات بخش حمل و نقل در اين استان انجاميده است .مدير كل راه و ترابري استان اصفهان در مراسم توديع و معارفه معاونين قديم و جديد راهسازي اين اداره كل با اشاره به مطلب فوق افزود: راه و ترابري اصفهان در جشنواره شهيد رجايي سه بار به عنوان مقام اول از بين دستگاههاي اداري استان برگزيده شده است .

وي تصريح كرد: در بخش راه و ترابري نيز از 8 مولفه در سطح كشور اين اداره كل عنوان مقام نخست را در 5 مولفه از بين ادارات كل راه و ترابري استانها بدست آورده است .

حسن نيا با تقدير از تلاش هاي شبانه روزي مهندس عليپور، معاون پيشين راهسازي عملكرد وي را ستود و درخصوص نحوه تخصيص اعتبارات با توجه به محدود بودن منابع مالي گفت : بهتر است منابع محدود ما به جاي آنكه در يك پروژه به طور كامل هزينه گردد در چند پروژه استفاده شود .

وي با بيان اينكه در سطح استان در توسعه راههاي ملي موفق بوده ايم ولي در بخش راههاي درون استاني عقب هستيم افزود : اخيراً نقاط حادثه خيز مفهوم ديگري يافته و در نقاطي كه ما تصور نمي كرديم،  شاهد تصادفات مكرر بوده ايم.

قابل ذكر است در اين مراسم مهندس هوشنگ عشايري به عنوان معاون جديد راهسازي اداره كل راه و ترابري استان اصفهان معرفي شد .

لینک

       

ترميم 5 پل مهم در خوزستان

5 پل مهم در استان خوزستان ترميم مي شود . بنابر گزارش اداره كل راه و ترابري اين استان، پل كهنك به طول 650 متر در محور شوشتر ـ دزفول با اعتبار 850 ميليون تومان ترميم مي شود.اين گزارش حاكيست، پل بالارود جنوبي در محور اصلي اهواز ـ انديمشك به طول 300 متر و پل عبدالخان در محور عبدالخان ـ بستان به طول 150 متر با بيش از 1 ميليارد و 20 ميليون تومان اعتبار نوسازي مي شود .

همچنين عمليات نوسازي پل رامشير واقع در محور اهوازـ ماهشهر با 250 ميليون تومان اعتبار بزودي آغاز خواهد شد.شايان ذكر است، هزينه اجراي اين پروژه ها در قالب طرح نگهداري ابنيه سنگين از محل اعتبارات ملي تخصيص مي يابد .

قابل ذكر است، مشكل اصلي اين پلها آبشستگي پايه هاي آن است، كه در اثر عواملي چون برداشت بيش از حد مصالح رودخانه اي و از بين رفتن بريد پائين دست بوجود آمده است.

 

لینک

       

در شش ماهه اول سال جاري

6/7 ميليارد ريال خسارت و تسهيلات به مسافران قطارها پرداخت شد

طي شش ماهه اول سال جاري 7 ميليارد و 631 ميليون ريال خسارت و تسهيلات به مسافرين قطارها پرداخت شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از دو برابر رشد نشان مي دهد .

به گزارش روابط عمومي شركت قطارهاي مسافري رجاء از اين مبلغ حدود 6 ميليارد و 895 ميليون ريال خسارت و بالغ بر 737 ميليون ريال تسهيلات به 171 هزار و 500 مسافر بابت تاخير قطارها، خرابي تهويه، هزينه پذيرايي از مسافرين قطارهاي تاخيري و تعويض سالن، بليت هاي المثني و اعزام رايگان مسافر جا مانده پرداخت و ارائه شده است .

لازم به ذكرا ست افزايش دو برابري خسارت و تسهيلات بدليل سياستگزاري جديد شركت رجاء مبني بر كاهش مبناي زماني پرداخت خسارت در قبال تاخير قطارها به نفع مسافرين بوده است .

برمبناي اين گزارش بالغ بر يك ميليارد و 691 ميليون ريال خسارت و تسهيلات در شهريورماه سال جاري به مسافرين ارايه شده كه نسبت به شهريور سال گذشته بيش از 3 برابر افزايش نشان مي دهد .

شايان ذكر است از آغاز برنامه تابستاني سال جاري، مبناي زماني خسارت تاخير در مسير مشهد از سه ساعت به دو ساعت در قطارهاي اكسپرس و از دو ساعت به يك ساعت در قطارهاي تندرو كاهش يافته است . 

لینک

       

در استان زنجان ؛

115 كيلومتر راه روستايي بهره برداري شد

يكصد و پانزده كيلومتر راه جديد روستايي در استان زنجان افتتاح شد .

به گزارش اداره كل روابط عمومي، با تخصيص 22 ميليارد و 920 ميليون ريال اعتبار از محل سفر مقام معظم رهبري به استان زنجان 10 راه روستايي به طول 2/115 كيلومتر احداث و به بهره برداري رسيد .

بنابراين گزارش راه روستايي مشمپاـ بايچه باغ به طول 42 كيلومتر با 5 ميليارد ريال، راه روستايي مهرآباد به طول 21 كيلومتر با 4 ميليارد و 800 ميليون ريال، راه روستايي ملاپيري به طول 11 كيلومتر با سه ميليارد ريال، راه روستايي ميرجان به طول 10 كيلومتر با 720 ميليون ريال و راه روستايي انجلين به طول 10 كيلومتر با يك ميليارد و پانصد ميليون ريال اعتبار،  احداث، روكش آسفالت و بهره برداري شدند .

برپايه همين گزارش راه هاي روستاي حسن ابدال، دوران، جيا ـ ارشت، طهماسب آباد و توده بين مجموعاً به طول 2/21 كيلومتر و با اعتباري بالغ بر 7 ميليارد و 900 ميليون ريال احداث، آسفالت و بهسازي شده اند اين مسيرها هم اكنون زير بار ترافيك عبوري قرار گرفته اند . 

لینک

       

هراز فردا مسدود است

به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري، محور هراز به منظور انجام عمليات رها سازي سنگ هاي معلق در منطقه وانا روز سه شنبه 25/7/85 از ساعت 6 صبح تا 20 به مدت يك روز مسدود است .بنابراين گزارش در ساعات انسداد اين محور، رانندگان وسايل نقليه مي توانند از جاده فيروزكوه با احتياط كامل و رعايت نكات ايمني تردد نمايند . شايان ذكر است عمليات ايمن سازي داخل تونل وانا كماكان انجام خواهد شد و اين محور روزهاي شنبه تا  سه شنبه هر هفته بين ساعت 20 لغايت 6 صبح روز بعد تا تاريخ 15/8/85 جهت تردد كليه وسايل نقليه مسدود خواهد بود.قابل ذكر است مركز اطلاعات راه هاي استان مازندران با شماره تلفن 2222320 و تلفن گوياي 141 به طور شبانه روزي پاسخگوي سئوالات رانندگان و مسافرين محترم به مقصد مازندران مي باشد .

لینک

       

سرپرست معاونت راه روستايي مازندران منصوب شد

مهندس رحيمي سرپرست راه روستايي اداره كل راه و ترابري استان مازندران شد . در بخشي از حكم وي كه از سوي اسفنديار عشوري مدير كل راه و ترابري مازندران صادر شده، بر همكاري و بهره گيري از حضور پرسنل معاونت راه روستايي تاكيد شده است . گفتني است از خدمات مهندس سياوش كاملي معاون سابق راه روستايي استان مازندران تقدير و تشكر به عمل آمد .

 

لینک

       

راه آهن سراسري آسيا در كنفرانس وزراي حمل ونقل اجرايي خواهد شد

 وزيران حمل و نقل آ سيا در 11ـ10 نوامبر 2006 (20ـ19 آبان ماه 1385) در بوسان كره جنوبي گرد هم خواهند آمد تا موافقت نامه بين الدول شبكه راه آهن سراسري آسيا (TAR) را امضا نموده و بدين ترتيب به روياي به هم پيوستن پايتخت ها، بنادر و مراكز صنعتي خود با ريل به يكديگر جامه عمل بپوشانند .

شبكه راه آهن سراسري آسيا گام ديگري در جهت شناسايي شبكه مركب بين المللي يكپارچه سراسر قاره اي براي تسهيل توريسم و تجارت بين المللي مي باشد .

 اين شبكه مشتمل بر 81000 كيلومتر خطوط ريلي مي باشد كه به عنوان شاهراههاي حياتي توسط 28 كشور انتخاب شده و ارتباط منطقه اي و نيز اتصال به اروپا را فراهم مي كند .

لازم به ذكر است طي اجلاسهاي برگزار شده راه آهن ج.ا.ا ايران سه كريدور سرخس ـ بندرعباس، سرخس ـ رازي و ميرجاوه ـ رازي را در موافقتنامه ثبت كرده است .

لینک

       

رانندگان استان قم براي دريافت

كارت هوشمند اقدام نمايند

 در 6 ماهه اول سالجاري 430 كارت هوشمند براي رانندگان و ناوگان بين شهري استان قم صادر شد .

حسن رحماني، مديركل سازمان حمل و نقل و پايانه هاي استان قم با بيان اين مطلب كه 260 كارت براي رانندگان مسافري و باري، 120 كارت براي ناوگان باري و 50 كارت براي ناوگان مسافري مي باشد، اظهار داشت : طرح صدور كارت هوشمند براي رانندگان و ناوگان حمل ونقل عمومي جاده اي، با هدف تفكيك       راننده هاي برون شهري و درون شهري، به روز رساني پايگاه اطلاعاتي موجود رانندگان و ناوگان عمومي، در سراسر كشور به اجرا در آمده است .

وي در ادامه افزود: در سال گذشته 7 هزار و 680 كارت براي رانندگان و ناوگان بين شهري قم صادر شد، كه يك هزار و 113 كارت براي رانندگان مسافري و 3 هزار و 346 كارت براي رانندگان باري و 2 هزار و 721 كارت براي ناوگان باري و 500 كارت براي ناوگان مسافري مي باشد .

وي در پايان از كليه رانندگان و مالكان وسايل نقليه كه تاكنون براي دريافت كارت هوشمند مراجعه       نكرده اند خواست هر چه سريعتر جهت تكميل پرونده به محل پايانه بار واقع در جاده قديم قم _ تهران روبروي پاسگاه پليس راه جنب ميدان مركزي ميوه و تره بار مراجعه نمايند .

لینک

       

سرمايه گذاري شركت هاي هندي در پروژه خط آهن چابهار _ فهرج بررسي شد

مدير كل امور بين الملل راه آهن ج.ا.ا ايران در خصوص مشاركت و سرمايه گذاري شركت هاي هندي در پروژه خط آهن چابهار _ فهرج با مسئولان شركت آشوك ليلاند مذاكره كرد.

به گزارش اداره كل امور بين الملل در اين جلسه عباس نظري با پاپو مدير اجرائي شركت آشوك ليلاند، چاپريا مدير گروه هندوجا دفتر تهران و احيايي مشاور فني شركت آشوك ليلاند در محل اداره كل امور بين الملل ملاقات و درخصوص جمع بندي فعاليتهاي صورت گرفته به مذاكره پرداختند.

در اين جلسه پروژه توسعه بندر چابهار براساس مطالعاتي كه با همكاري شركت آلپس و سازمان بنادر و كشتيراني (PSO) برپايه B.O.O.T (ساخت، مالكيت، بهره برداري، انتقال) انجام شده مورد تاكيد قرار گرفت و علاقه مندي شركتهاي هندي نيز براي مشاركت در پروژه اعلام گرديد .

درخصوص پروژه احداث خط آهن چابهارـ فهرج نيز به طرف هندي اعلام شد نظر خود را در مورد مدل مالي و نحوه مشاركت در پروژه و معرفي نفر هماهنگ كننده و تام الاختيار جهت ادامه مذاكرات هرچه سريعتر نهايي و اعلام نمايند .

 در اين جلسه با اشاره به پروژه احداث خط آهن قزوين ـ رشت ـ انزلي ـ آستارا و تكميل كريدور ريلي شمال ـ جنوب، به مزيتهاي مسير ريلي چابهار و اتصال به كشورهاي CIS و روسيه در قياس با ساير مسيرها در كشورهاي ديگر پرداخته شد .

لینک

       

راه روستايي به 18 روستاي شادگان كشيده شد

18 روستاي شهرستان شادگان از مزاياي راه مناسب روستايي بهره مند شدند.

به گزارش اداره كل روابط عمومي؛ طي يكسال گذشته تاكنون 18 روستاي شهرستان شادگان با بيش از 1500 خانوار جمعيت، از راه روستايي برخوردار شده اند كه 19 هزار و 50 ميليون ريال هزينه تاكنون در برداشته است. بنابراين گزارش : حجم عمليات آسفالت ريزي در راههاي روستايي اين شهرستان، امسال 90 درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته است كه با توجه به تخصيص 5/2 ميليارد تومان اعتبارات استاني به بخش راه شهرستان شادگان تا پايان سال شاهد اقدامات موثري در بهسازي و نوسازي اين شهر از استان خوزستان خواهيم بود .

اين گزارش مي افزايد: محورهاي دسترسي روستاهاي بحاث، عنايتي، جفال، نهررحمه، ابوصدره، محروگي آسفالت ريزي و همچنين راههاي دسترسي روستاهاي نهرمسلح، گيواري، فيه شاوردي و خروسي شمالي امسال   شن ريزي شده اند .

شايان ذكر است عمليات آسفالت ريزي راههاي روستايي نهرمسلم، فيه شاورودي، عنايتي، آلبوحصار، بحاث، نهررحمه، منصوري، حدبه، بزي عليا، سگاره، نورعبودي و معامره از توابع شادگان تا پايان سال تكميل و به بهره برداري مي رسد .

لینک

       

راه هاي اصلي و بزرگراهي مازندران متحول مي شوند

 

20 ميليارد ريال اعتبار به احداث راه اختصاصي فرودگاه بين المللي ساري (دشت ناز) اختصاص مي يابد.

مدير كل راه و ترابري استان مازندران با اعلام اين مطلب افزود : عمليات احداث محور چهار بانده ساري تا خزرآباد آغاز شده است .

وي تصريح كرد : احداث راه اصلي بابلسرـ بندرتركمن، قزوين ـ تنكابن، كمربندي قائمشهر ـ ساري، بزرگراه آمل ـ فريدونكنار، راه ترانزيتي رستمكلا ـ اميرآباد و همچنين بهسازي محورهاي نكاء ـ اميرآباد، هراز، نور ـ آمل و ساري به جويبار از پروژه هاي تصويبي سالجاري است كه اعتباراتي مصوب به آنها تخصيص مي يابد.

بنابه گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري مهندس اسفنديار عشوري درخصوص مشكلات موجود خاطر نشان  ساخت: همواره در تملك معادن جهت تهيه مصالح مورد نياز كه بالغ بر 3 ميليون متر مكعب در سال است دچار مشكل هستيم .

رئيس شوراي حمل ونقل استان مازندران در پايان يكي ديگر از معضلات و مشكلات اساسي در احداث    پروژه هاي جديد را تهيه بستر مناسب و ارزيابي اراضي دانست و اظهار داشت: با توجه به مخالفتها و مزاحمتهاي حاشيه نشينان طرح هاي مصوب، بخصوص طرح هاي غير همسطح كه علي رغم تامين اعتبار و تهيه بستر مناسب باز هم با مخالفت در اجراي طرح مواجه هستيم، چندين پروژه عظيم تقاطع غير همسطح در سطح استان نا تمام مانده است.

لینک

       

تقدير سازمان جهاني دريانوردي از نقش راهبري ايران در كميته ايمني دريانوردي

سازمان جهاني دريانوردي از حضور فعال و موثر ايران و نقش راهبري كشورمان در كميته ايمني دريانوردي MSC كه با تصويب پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران در يازدهمين اجلاس كميته فرعي كالاهاي خطرناك، فله خشك و كانتينر همراه بود، تقدير كرد.

محسن صادقي فر مدير كل بندري سازمان بنادر وكشتيراني با اعلام اين خبر افزود : سازمان جهاني دريانوردي در يازدهمين اجلاس كميته فرعي ايمني دريانوردي، پيشنهاد ايران در ارتباط با تخصيص محل مناسب بر روي كانتينرهاي حامل كالاهاي خطرناك كه با هدف كاهش زمان تصميم گيري در تشخيص نوع كالاها و همچنين سرعت عمل خطوط كشتيراني، ترمينال اپراتورها و ساير دست اندركاران حمل و نقل دريايي ارائه شده بود، را مورد تصويب و پذيرش قرار داد.

براساس اين گزارش كميته فرعي ايمني دريانوردي تصميم گرفت تا پيشنهاد ايران از طريق سازمان بين المللي استاندارد (ISO) و كميته كارشناسي سازمان ملل متحد درخصوص حمل و نقل كالاهاي خطرناك (UNCOE) جهت اجرايي شدن مورد بررسي و تائيد نهايي قرار گيرد كه دستيابي به اين موفقيت، افتخار بزرگي در عرصه حمل و نقل دريايي ايران است .

لینک

       

كاهش چشمگير سوانح رانندگي در مازندران

  ميزان تلفات ناشي از سوانح رانندگي در استان مازندران 7/12 درصد نسبت به پنج ماهه نخست سال قبل كاهش يافت.

   بنا بر گزارش اداره كل روابط عمومي،  ميزان تلفات انساني ناشي از سوانح رانندگي در استان پرتردد و سياحتي مازندران در راه هاي برون شهري با 7/12 درصد و در راههاي روستايي با 28 درصد كاهش مواجه شده است.

   اين گزارش حاكيست؛ اقدامات گسترده اداره كل راه و ترابري مازندران در راستاي نگهداري و ايمن سازي محورهاي حوزه استحفاظي خود، به كاهش قابل توجه تصادفات و تلفات ناشي از آن در اين استان منجر شد.

   بنا بر اين گزارش؛ سند بلاست و رنگ آميزي پل فلزي پل سفيد با هزينه اي بالغ بر يك ميليارد و 100 ميليون ريال، مرمت ابنيه فني محور هراز بالغ بر يك ميليارد و 900 ميليون ريال، اجراي شوت سنگي زير پل گزنك محور هراز جهت هدايت آب هاي سطحي سواره رو به زير پل با هزينه 250 ميليون ريال، احداث 6 رمپ در محور نكاء – بهشهر با هزينه اي بالغ بر يك ميليارد ريال، از جمله اين اقدامات بوده است.

   همچنين احداث پل عابر پياده شيخ كلا و سورك با يك ميليارد و 400 ميليون ريال، احداث جانپناه بتني فيروزكوه با 200 ميليون ريال، تعريض ورقه هاي عرشه پل كاله با اعتبار 250 ميليون ريال و تعريض آبرو و ترفيع خط پروژه محور    بابل – آمل منطقه در امين آباد با اعتبار 500 ميليون ريال از جمله اقدامات تأميني بوده است كه به كاهش سوانح رانندگي در استان پرتردد و توريستي مازندران انجاميده است.
لینک

       

وزير راه و ترابري:

ادغام شركت هاي حمل و نقلي در راستاي ساماندهي بخش حمل و نقل است

  خانه حمل و نقل با حضور وزير ر اه و ترابري افتتاح شد.

  به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري اين خانه با حضور تشكل هاي حمل و نقل و با هدف، معرفي دستگاههاي مشترك صنفي كارگري و كارفرمايي، پيگيري و تلاش در جهت تأسيس بانك حمل و نقل، اخذ تسهيلات بانكي جهت كاهش عمر ناوگان جاده اي، ارتقاء نقش تشكل هاي صنفي در سياست گذاري هاي بخش حمل و نقل، اصلاح قانون تجارت، ايجاد انگيزه در بخش حمل و نقل، برگزاري دوره هاي آموزشي، تشكيل همايش هاي منطقه اي و بين المللي و همدلي و همراهي و تعامل تشكل هاي مختلف اين حوزه با يكديگر، از امروز آغاز به كار كرد.

  بنا بر اين گزارش محمد رحمتي وزير راه و ترابري كشورمان در آئين گشايش خانه حمل و نقل گفت: بايد مشكلات جامعه به عنوان متقاضيان حمل بار و مسافر و همچنين رانندگان به عنوان قشر پايه اي بخش حمل و نقل مرتفع شود.

  وي با بيان اينكه قانون ماليات ها و تأمين اجتماعي و بيمه موجب خودمحوري و خود مالكي رانندگان در بخش حمل و نقل شده است افزود: برخي شركت هاي حمل و نقلي به دليل پرداخت هزينه هايي چون ماليات، بيمه رانندگان به جاي استخدام رانندگان، بستن قراردادهاي موردي جهت حمل بار را ترجيح مي دهند كه در اين مورد شايد به تغيير قانون و يا رويه ها نياز باشد.

   مهندس رحمتي با بيان اينكه كنترل سوانح از طريق حضور پليس و جريمه كردن تا حدي جوابگو است و نمي شود در كنار هر راننده حرفه اي يك پليس قرار گيرد، افزود: حدود 400 هزار نفر راننده حرفه اي در بخش حمل و نقل فعال مي باشند كه با آموزش آنها مي توان آمار سوانح رانندگي را به طور وسيعتري كاهش داد.

   وي با تأكيد بر لزوم كاهش سود تسهيلات بانكي اظهار اميدواري نمود: خودروهاي ارزان تر با شرايط بازپرداخت بهتري در اختيار رانندگان بخش حمل و نقل قرار گيرد.

  وزير راه و ترابري با بيان اينكه ايجاد انجمن ها، و ازدياد در تشكل ها بدون انجام مطالعات مربوط، به اتلاف انرژي و هزينه اضافي مي انجامد، تصريح نمود:  بهره گيري از تجارب كشورهاي ديگر در خصوص ادغام شركت هاي حمل و نقلي و تأسيس شركت هاي كارآمدتر و مسئوليت پذير ضروري و مفيد مي باشد.

لینک

       

راه اندازي قطارهاي سريع السير در كره جنوبي

كره جنوبي در نظر دارد قطارهاي سريع السير با سرعت 400 كيلومتر در ساعت راه اندازي كند.

به گزارش اداره كل امور بين الملل راه آهن ج.ا.ايران وزارت ساخت و حمل و نقل كره جنوبي اعلام كرده است،  اين وزارتخانه قصد دارد با همكاري وزارت علوم و فناوري اين كشور قطار سريع السير راه اندازي كند كه قادر به پيمودن 400 كيلومتر سرعت در ساعت باشد.

پيش بيني شده است كه براي اين پروژه شش سال زمان و 6/76 ميليارد وان كره هزينه صرف شود. هم اكنون سرويس هاي موجود در اين كشور كه با سرعت 300 كيلومتر در ساعت حركت مي كنند به سرعت در حال توسعه مي باشند.

در آگوست 2005 مجموع صندلي هاي روزانه 73302 عدد بوده كه با توجه به برنامه هاي فعلي و افزايش قطارها  به دو برابر خواهد رسيد.

بنا بر اين گزارش فاصله زماني مسافرت بين سئول و بوسان از زمان راه اندازي سرويس هاي KTX با سرعت 300 كيلومتر در آوريل 2004 حدود دو ساعت كاهش يافته و به مدت زمان 2 ساعت و 34 دقيقه رسيده است كه اين زمان نيز با راه اندازي خط سريع السير بين تاگو و بوسان به يك ساعت و 45 دقيقه كاهش خواهد يافت.

لینک

       

توسعه همكاري هاي ريلي ايران و اندونزي

براساس درخواست سفارت اندونزي در تهران و اعلام مراتب موافقت وزارت امور خارجه، علوي شهاب نماينده ويژه رياست جمهوري اندونزي در رأس هيأتي با معاون ناوگان راه آهن ج.ا.ايران در تهران ملاقات كرد.

به گزارش اداره كل امور بين الملل راه آهن ج.ا.ايران در اين جلسه كه با حضور نمايندگان ادارات كل امور بين الملل و تداركات برگزار شد، طرف اندونزيايي از توانمندي هاي بخش ريلي كشور مذكور در توليد انواع واگن باري، مسافرتي و ترن ست و صادرات آن به كشورهاي مختلف و امكان فاينانس از بانك توسعه آسيايي در اين زمينه اشاره كرد.

دكتر نوغاني در اين ديدار ضمن اشاره به روند خصوصي سازي در راه آهن ج.ا.ايران به توانمندي هاي كشورمان در امر ساخت انواع واگن و لكوموتيو اشاره كرد و با توجه به مشابهت برخي از انواع لكوموتيوهاي اندونزيايي و ايراني، امكان بازسازي آنها را خاطرنشان ساخت كه در اين زمينه مقرر شد مذاكرات در اين خصوص تداوم يابد.

 در اين جلسه همچنين با توجه به شبكه ريلي كشور و اتصال آن به كشورهاي همسايه، طرف اندونزيايي امكان حمل و ترانزيت محصولات خود از طريق شبكه ريلي ج.ا.ايران را با ديد مثبت ارزيابي كرد.

لینک

       

تا 30 روز آينده؛

نهيرات، سويداني و مچريه داراي راه روستايي مي شوند

 سه روستاي نهيرات، سويداني و مچريه در خوزستان داراي راه روستايي آسفالته خواهند شد. به گزارش اداره كل روابط عمومي، اين سه روستا كه داراي جعيتي بالغ بر 10 هزار نفر مي باشند، با هزينه اي بالغ بر 4000 ميليون ريال از مزاياي راه روستايي بهره مند خواهند شد.   بنا بر اين گزارش طول اين راه روستايي كه سه روستاي مذكور را به هم متصل مي سازد، حدود 11 كيلومتر است كه هم اكنون كار آسفالت اين جاده آغاز شده است.بر اين اساس پيش بيني مي شود تا يك ماه آينده عمليات اجرايي آسفالت گرم راه 5/10 كيلومتري اين سه روستا به پايان برسد.

 شايان ذكر است در روستاهاي نهيرات، سويداني و مچريه محصولاتي همچون برنج، گندم و سيفي جات توليد مي شود كه با احداث اين جاده روستايي ارسال اين محصولات، جهت مصرف اهالي سوسنگرد و هويزه با كيفيت و سرعت بيشتري صورت خواهد گرفت.

لینک

       

افزايش 15 درصدي جا به جايي بار و مسافر در آذربايجان شرقي

 ميزان جا به جايي مسافر و بار آذربايجان شرقي در شش ماهه اول سال 1385 افزايش يافت.

 در شش ماهه اول سال جاري تعداد 5 ميليون و 290 هزار و 881 نفر طي 353 هزار و 592 سفر در اين استان جا به جا شده اند، كه اين آمار در مقايسه با تعداد مسافر در شش ماهه اول سال 84 با 4 ميليون و 587 هزار و 603 مسافر به ميزان 15 درصد افزايش يافته است .

 از اين تعداد مسافر 3 ميليون و 345 هزار و 922 نفر طي 229 هزار و 75 سفر درون استاني و تعداد يك ميليون و 944 هزار و 959 مسافر طي 124 هزار و 517 سفر برون استاني جا به جا شده اندكه از كل سفرهاي انجام شده 142 هزار و 746 سفر توسط اتوبوس، 94 هزار و 516 سفر توسط ميني بوس و 116 هزار و 330 سفر توسط سواري كرايه انجام گرفته است.

   همچنين در شش ماهه اول سال جاري 5 ميليون و 952 هزار و 418 تن بار با انجام تعداد سفرهاي باري 512 هزار و 290 دستگاه در استان جا به جا شده است كه اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته با جا به جايي 5 ميليون و 371 هزار و 570 تن بار به ميزان 10 درصد افزايش داشته است.

لینک

       

احداث بزرگراه كرمان _ بم  آغاز شد

جاده كرمان _ بم با 800 ميليارد ريال اعتبار به بزرگراه تبديل مي شود .

به گزارش اداره كل روابط عمومي، مراحل ساخت 40 كيلومتر باند دوم راه بم _ كرمان طي مراسمي با حضور استاندار كرمان، مدير كل راه و ترابري و جمعي از مسئولين اين استان آغاز شد.

بر اين اساس، طول بزرگراه بم _ كرمان 200 كيلومتر است، كه مراحل ساخت آن از انتهاي كنارگذر باغين _ بم ،  با احداث 40 كيلومتر در فاز اول، اجرايي خواهد شد.

بنابراين گزارش، با تبديل مسير دسترسي كرمان _ بم به بزرگراه، درصد قابل توجهي از آمار سوانح رانندگي استان كاسته شده و به افزايش سرعت و كيفيت حمل و نقل و در نهايت تسريع در روند بازسازي شهر زلزله ديده بم منجر خواهد شد.

شايان ذكر است، اتمام عمليات اجرايي اين طرح در صورت تأمين اعتبار 36 ماه تخمين زده شده است .

 

لینک

       

ترميم شش جاده بين شهري در آذربايجان غربي

عمليات روكش آسفالت و بهسازي شش محور مهم در استان آذربايجان غربي به پايان رسيد .

 به گزارش اداره كل روابط عمومي، عمليات بهسازي و عمليات روكش آسفالت محور كوشكدره ، محور خليفان _ قره داغ، محور كهريز _ شيخان، محور قليچه در شهرستان مهاباد مجموعاً به طول 10 كيلومتر با اصلاح اساسي به پايان رسيد.

بنابراين گزارش همچنين محورهاي زيدكندي در منطقه شاهيندژ و محور زارعان در منطقه خوي نيز پس از بهسازي وعمليات روكش آسفالت هم اكنون آماده بهره برداري شده اند .

 

لینک

       

دادستان كل كشور

بر لزوم ايجاد شوراهاي حل اختلاف در دستگاههاي دولتي تأكيد كرد

ششمين اجلاس شوراي هماهنگي امور حقوقي دستگاههاي اجرايي كشور در وزارت راه و ترابري برگزار شد.

بنا بر گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري، در اين اجلاس كه با حضور وزير راه و ترابري، دادستان كل كشور و مديران كل حقوقي دستگاههاي دولتي برگزار شد، بر بند 16 سياست هاي كل نظام مبني بر ايجاد محيط حقوقي و قضايي مناسب در افق چشم انداز 1404 تأكيد گرديد.

در اين اجلاس محمد رحمتي وزير راه و ترابري با اشاره به لزوم برقراري بيمه هاي مسئوليت تصريح كرد: بايد علم و انگيزه را توأمان براي مسئوليت هاي حساس جامعه تعريف كرد .

وي افزود: وقت مسئولين مي بايست براي مردم صرف شود و پاره اي از خطاهاي انساني با توجه به عدم تضييع حقوق مردم و رعايت حق الناس، از طريق بيمه هاي مسئوليت جبران شود.

در ادامه اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين دري نجف آبادي دادستان كل كشور با بيان اينكه از كليدي ترين بخش حقوق، حقوق والي و مردم است خاطرنشان ساخت: نمي شود حكومتي بگويد من مسئوليت پذيري ندارم، اگر سهل انگاري شود نمي توان تخفيفي قائل شد، خصوصاً حق الناس باشد.

وي گفت: مسئوليت مديران نظام اسلامي در برابر مردم بسيار سنگين است و از دادستاني تا هر شغل ديگري در اين ميدان همگي مسئوليت دارند.

دري نجف آبادي با بيان اينكه طبق سند چشم انداز 20 ساله به يك نظام حقوقي پالايش شده، انعطاف پذير و كارآمد نياز داريم گفت: از الزامات اين سند، الزامات حقوقي است كه دانايي محوري، عدالت اجتماعي و عدم تفاوت و تبعيض در منطقه به عنوان اهداف كلي در سايه رعايت اين الزامات محقق مي شود و اگر نظام حقوقي ما در جا بزند يا پاسخگو نباشد و يا به راه ديگري برود بعيد است به اهداف چشم انداز 20 ساله برسيم.

وي با اشاره به اينكه امسال در صدمين سال تدوين قوانين مشروطيت بوديم و 11 هزار قانون مدون تا اين لحظه وضع شده، مطرح نمود: آيا به اين ميزان قانون نيازمنديم؟ قوانين و تشكيلات دستگاههاي قضايي چه قدر تغيير كرده؟ آيا اين همه تغييرات در قوانين و وضع قانون هاي متنوع باعث سردرگمي دولت ها و سيستم هاي بعدي در دستگاه ها نمي شود؟

وي به مشكلات موجود در خصوص تقسيمات كشوري و بودجه اشاره كرد و افزود: در مواردي آئين نامه ها كه مي بايست در جهت تحقق قانون و در كنار قانون باشند نافي و برخلاف قانون هستند در صورتي كه دستورالعمل بايد مثل يك راه فرعي به راه اصلي كه قانون اساسي مي باشد متصل و منتهي شود.

وي با بيان اينكه اگر سياست خوبي براي مشكلات زمين و مسائل زمين داشته باشيم بخش مهمي از پرونده هاي موجود حل و فصل خواهد شد تصريح نمود: شوراي حل اختلاف اگر در هر وزارتخانه تشكيل شود و براي رفع مسائل نيازي به قوه قضاييه نباشد بهتر است، مشروط بر اينكه مصالحه و مساوات در اين شوراها برقرار شده و پرونده ها با نارضايتي مردم براي بررسي مجدد به قوه قضائيه ارجاع نگردد.

وي ايجاد شوراهاي حل اختلاف در دستگاههاي دولتي را موجب كاهش چشمگير پرونده هاي حقوقي در بخش شهرداري ها، گمركات، ماليه و زندانها دانست و افزود: قانون مواد مخدر نيز مي بايست اصلاح شود، ما نيز آمادگي خود را براي تغيير و اصلاح چند بند آن با همكاري مجمع تشخيص مصلحت نظام اعلام مي داريم.

وي خاطر نشان ساخت: دادسراها نياز به عنايت و پشتيباني ويژه اي دارند چراكه در همين نهاد نوپا سال گذشته 180 هزار پرونده مورد بررسي قرار گرفته است.

بنا بر اين گزارش در پايان جلسه بر لزوم پژوهش در بخش حقوقي و تدوين و تنقيح قوانين تأكيد گرديد.

همچنين عنوان شد كه با توجه به يك هزار كارشناس حقوقي در سطح دولت، دفاتر حقوقي مي بايست همچون ابزار مديريتي و فعال، سيستم قضايي و حقوقي كشور را در ساماندهي قوانين ياري رسانند.

در اين جلسه همچنين بر وضع يك قانوني توسط مجلس، جهت وضع و تفسير قوانين، ايجاد بانك اطلاعاتي قوانين موجود، پژوهش هاي حقوقي و حل و فصل پرونده ها در دستگاههاي دولتي تأكيد شد.

لینک

       

ايران مسئول كميته بيمه شوراي هماهنگي حمل و نقل و ترانزيت اكو شد

مدير كل امور بين الملل و صدور خدمات فني و مهندسي وزارت راه و ترابري اعلام كرد: در اجلاس شوراي هماهنگي حمل و نقل و ترانزيت سازمان همكاريهاي اقتصادي ( اكو) ايران مسئوليت كميته بيمه اين شورا را پذيرفت.   به گزارش ادارة كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري، سعيد مجتهد سليماني بيان داشت: پس از دو روز مذاكرات فشرده و تبادل نظر در باكو اعضاي شركت كننده توافق كردند كميته هاي گمركي، حقوقي، حمل و نقل جاده اي، راه آهن و كميته بيمه با مسئوليت كشورهاي مختلف تشكيل شود. وي خاطرنشان كرد: ايران پيشنهاد دهنده اوليه طرح بيمه شخص ثالث وسايل نقليه موتوري در بين كشورهاي عضو اكو بوده است كه بر اساس توافقاتي كه به دست آمد مسئوليت اين كميته تا زمان نهايي شدن موافقتنامه بيمه اي بين اعضا به ايران واگذار شد. همچنين اجلاس بعدي كميته بيمه بهمن ماه در كشورمان با حضور اعضاي اكو برگزار مي شود.

 مجتهد سليماني تصريح كرد: پس از تصويب موافقتنامه چارچوب حمل و نقل و ترانزيت اكو در مجلس شوراي اسلامي و ابلاغ اين سند توسط رئيس جمهور به وزارت راه و ترابري، طبق مفاد اين موافقتنامه و تصويب هفت كشور عضو، لازم الاجرا خواهد شد. وي افزود: سند موافقتنامه حمل و نقل و ترانزيت كشورهاي عضو اكو پيش از ايران توسط شش كشور ديگر عضو به تصويب رسيده است.

مدير كل امور بين الملل و صدور خدمات فني مهندسي اظهار داشت: موافقتنامه حمل و نقل و ترانزيت اكو يكي از اسناد مهم بين كشورهاي عضو اكو است كه برخي اعضا با توجه به تغييرات بوجود آمده در همكاريهاي بين المللي بخش حمل و نقل پيشنهاداتي را براي اجراي بهتر موافقتنامه ارائه كردند. وي ادامه داد: در اين اجلاس توافق شد كه همكاري لازم در زمينة اجراي موافقتنامه حمل و نقل و ترانزيت اكو با موافقت نامه هاي همكاريهاي اقتصادي سازمان همكاريهاي اقتصادي به نام « اكوتا» و بانك اكو و ديگر مؤسسات اكو انجام گيرد.

 مجتهد سليماني يادآور شد: در اين اجلاس ايران پيشنهاد داد نشست آينده شوراي هماهنگي حمل و نقل و ترانزيت در كشورهاي محصور در خشكي عضو سازمان همكاريهاي اقتصادي اكو برگزار شود.

اجلاس بعدي شوراي هماهنگي حمل و نقل و ترانزيت به خاطر اهميت موضوع نيمة نخست سال ميلادي آينده برگزار   مي شود.

لازم به ذكر است مدير كل امور بين الملل وزارت راه و ترابري، نمايندگان سازمان گمرك جمهوري اسلامي، بيمه مركزي، وزارت امور خارجه و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در اجلاس شوراي هماهنگي حمل و نقل و ترانزيت در آذربايجان شركت داشتند.

لینک

       

نشست وزير راه و ترابري با مديران كل راه و ترابري استان ها

 مهندس محمد رحمتي با مديران كل راه و ترابري استان ها و با حضور معاونين ستادي وزارتخانه روز شنبه 1/7/85 گفتگو كرد .

در ابتداي اين نشست وزير راه و ترابري مطالبي پيرامون ضرورت فعاليت بيشتر مديران حوزه زيرساختهاي حمل و نقل و بالاخص راهداري به مديران كل راه و ترابري ارائه كرد. در ادامه جلسه هر يك از مديران به بيان كمبودها و مشكلات استان هاي محل فعاليت خود از قبيل وضعيت اعتبارات عمراني، وضعيت نيروي انساني، وضعيت راههاي روستايي، وضعيت پروژه ها و ... پرداختند.

در پايان اين نشست آقايان مهندس حسن نيا، مهندس علي زاده و مهندس صابري مدير كل راه و ترابري استان هاي اصفهان، همدان و خراسان جنوبي به عنوان مديران برتر انتخاب و لوح ياد بودي دريافت كردند .

لینک