وزير راه و ترابري:

امسال 10 هزار كيلومتر راه روستايي آسفالت مي شود

 وزير راه و ترابري اعلام كرد: تا پايان امسال 10 هزار كيلومتر از راه هاي روستايي آسفالت مي شود و اميدواريم كه تا پايان برنامه چهارم توسعه تمام روستاهاي بالاي 20 خانوار داراي راه آسفالته باشند.

به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري، مهندس محمد رحمتي كه در مراسم آغاز بهره برداري از باند دوم محور سيرجان – بندرعباس سخن مي گفت: تصريح كرد:عمليات عمراني آزاد راه زنجان به تبريز به طول 175 كيلومتر به پايان رسيده است كه در آينده نزديك توسط با حضور رئيس جمهور به بهره برداري مي رسد.

وي با اظهار اميدواري ازاينكه زمان اجراي پروژه هاي عمراني وزارت راه و ترابري به سه تا چهار سال تقليل مي يابد، خاطرنشان كرد: امسال سال خوبي در زمينه اجراي پروژه هاي عمراني بوده و سال آينده نيز سال پربار تري در اين زمينه خواهد بود.

وزير راه وترابري كه در مراسم آغاز بهره برداري از باند دوم  محور سيرجان – بندرعباس صحبت مي كرد اظهار داشت: اميدواريم كه مجلس شوراي اسلامي در متمم بودجه به بودجه عمراني بخش حمل و نقل توجه ويژه اي داشته باشد.

در ادامه اين مراسم باند دوم محور سيرجان -  بندرعباس به طول 35 كيلومتر و عرض  5/13 متر با  84 دستگاه آبرو و پل، و با هزينه  89 ميليارد و 230 ميليون ريال به  بهره برداري رسيد.

   بنابراين گزارش، از طريق اين محور، عبور و مرور ترافيك به مقصد كرمان و همچنين ترافيك ترانزيت آسياي ميانه به خارج از شهر سيرجان هدايت مي شود.

همچنين با احداث قطعه پنجم كه عمليات اجرايي آن بزودي آغاز خواهد شد، ادامه اين محور به بزرگراه سيرجان – شهر بابك متصل شده و ترافيك عبوري به سمت مناطق شمالي و مركزي كشور  بدون ورود به داخل شهر سيرجان امكان پذير خواهد شد.

وزير راه ترابري در سفر به سيرجان دانشكده مهندسي اين شهرستان را نيز افتتاح كرد. 
لینک

       

آغاز بهره برداري از باند دوم  محور سيرجان – بندرعباس

   باند دوم محور سيرجان – بندرعباس صبح فردا ( پنج شنبه 30/6/85) با حضور وزير راه و ترابري افتتاح و به بهره برداري مي رسد.

    به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري محور بندرعباس – سيرجان با ترافيك روزانه 9500 دستگاه وسيله نقليه، يكي از شريان هاي اصلي در كريدور شمالي – جنوبي حمل و نقل جاده اي كشور است.

   بنابراين گزارش، به منظور تسهيل ترافيك اين محور، اجراي عمليات يك باند از آزادراه در محدوده سيرجان به طول 35 كيلومتر در آذرماه سال1380آغاز شد كه هم اكنون آماده بهره برداري است،  كه از طريق اين محور، عبور و مرور ترافيك به مقصد كرمان و همچنين ترافيك ترانزيت آسياي ميانه به خارج از شهر سيرجان هدايت مي شود.

    اين گزارش مي افزايد: با احداث قطعه پنجم كه عمليات اجرايي آن به زودي آغاز خواهد شد، ادامه اين محور به بزرگراه سيرجان – شهر بابك متصل شده و ترافيك عبوري به سمت مناطق شمالي و مركزي كشور هم بدون ورود به داخل شهر سيرجان ادامه مسير خواهد داد.

      شايان ذكر است: بهره برداري از اين طرح 35 كيلومتري 89 ميليارد و 230 ميليون ريال هزينه دربر داشته است كه عرض آن نيز  5/13 متر مي باشد.

       گفتني است در طول اين راه 84 دستگاه آبرو و پل موجود است كه چهار دستگاه از پل هاي آن بزرگتر و با هزينة بيشتري احداث شده است.

 

لینک

       

قانون الحاق ايران به موافقت نامه ترانزيت اكو توسط رئيس جمهور ابلاغ شد

قانون الحاق ايران به موافقت نامه چارچوب حمل و نقل ترانزيت اكو (TTFA)  كه در جلسه علني روز يكشنبه مورخه 22مردادماه 1385 به تصويب مجلس شوراي اسلامي و در تاريخ 1/6/1385 به تأييد نهايي شوراي نگهبان رسيده بود، توسط رئيس جمهور جهت اجرا به وزارت راه و ترابري ابلاغ شد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري اين موافقت نامه كه مشتمل بر يك مقدمه و 45 ماده و 8 ضميمه مي باشد، سند جامعي است كه كليه مسائل حمل و نقل جاده اي، ريلي، دريايي و نيز موضوعات گمركي، تسهيلات تجاري و امور بيمه اي را در بر مي گيرد و از تاريخ 29 ارديبهشت 1385 ( 19 مي 2006) براي كشورهاي عضو لازم الاجرا گرديده است.

شايان ذكر است كه اولين اجلاس شوراي هماهنگي حمل و نقل ترانزيت اكو (TTCC) به منظور بررسي و اجرايي نمودن موافقت نامه مذكور در تاريخ سوم و چهارم مهرماه 1385 در كشور آذربايجان تشكيل خواهد شد.

 

لینک

       

توافقات ريلي جمهوري اسلامي ايران و اكراين

«موسي كاظمي» سفير جمهوري اسلامي ايران در كيف و «ميكولاي ميكولايويچ رودكوسكي» وزير حمل و نقل و ارتباطات اوكراين در ديداري در آن كشور، راه هاي بسط همكاري هاي دو كشور در زمينه حمل و نقل جاده اي، ريلي و هوايي را مورد بحث و گفت و گو قرار دادند.

به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، در اين ديدار همچنين همكاري در زمينه ساخت واگن، برقي كردن خطوط ريلي، اعطاي تسهيلات بيشتر در گمركات دو كشور براي كاميون هاي حامل كالاهاي ترانزيتي، استفاده متقابل از بنادر دو كشور، كشتي سازي، ترانزيت انرژي و توليد برق مورد بحث و بررسي قرار گرفت. سفير ايران در اين ديدار ضمن اشاره به حجم كنوني روابط تجاري في مابين ابراز اميدواري كرد كه در دوره جديد همكاري هاي دو كشور از رشد كمي و كيفي مناسبي برخوردار شود.

لینک

       

وزير راه و ترابري:

شركت هاي هواپيمايي قادر به پرداخت بدهي هاي خود نيستند

وزير راه و ترابري اعلام كرد: شركت هاي هواپيمايي قادر به پرداخت بدهي هاي خود نيستند.

به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري، مهندس محمد رحمتي كه در مجمع عمومي شركت مادر تخصصي     فرودگاه هاي كشور سخن مي گفت با اعلام اين مطلب، بيان داشت: ثابت ماندن قيمت بليت موجب زيان شركت هاي هواپيمايي با توجه به افزايش هزينه ها شده است و اين شركت ها قادر به پرداخت بدهي هاي خود نيستند.

وي ادامه داد: شركت فرودگاه هاي كشور به علت وصول نشدن طلب هاي خود از شركت هاي هواپيمايي، نتوانسته است كليه درآمدهاي خود را جهت بهينه سازي خدمات هوايي مصرف كند .

مهندس رحمتي خاطرنشان كرد: فرودگاه امام خميني (ره) با وجود اينكه درآمد اضافه اي را ايجاد نكرده است و تنها قسمتي از پروازهاي فرودگاه مهرآباد به آن منتقل شده و به شركت فرودگاه هاي كشور هزينه هاي قابل توجهي را تحميل كرده است كه لازم است براي تكميل فرودگاه امام خميني (ره) اعتبارات لازم اختصاص يابد.

مهندس اصغر كتابچي نيز در اين جلسه اعلام كرد: با پيگيري هاي متعدد در مجلس و دولت اميد است كه در متمم بودجه سال 85، 220 ميليارد تومان براي تكميل فرودگاه امام خميني (ره) اختصاص يابد.

مدير عامل شركت فرودگاه هاي كشور ابراز داشت: تا تاريخ 21 شهريور 731 هزار و 160 مسافر از فرودگاه امام خميني (ره) جابجا شده است كه كليه پروازها بين المللي بوده است.

وي اضافه كرد: رادار ثانويه پرواز فرودگاه هاي مشهد و اصفهان در هفته دولت به بهره برداري رسيد و تا پايان سال رادار تقرب پرواز در فرودگاه امام خميني (ره) و بندرعباس راه اندازي مي شود. همچنين تا 15 مهرماه نيز فرودگاه كيش به سايت رادار ENROUTE مجهز مي شود.

مهندس كتابچي با مقايسه عملكرد سه ماهة اول سال 85 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، بيان كرد: در زمينه جابجايي مسافر در سه ماهة اول سال 85، 7200 نفر بوده است كه 6/18 درصد رشد داشته است. همچنين پروازهاي داخلي در همين مدت 7/16 درصد و پروازهاي خارجي 7/26 درصد رشد داشته است.

مدير عامل شركت فرودگاه هاي كشور كه در جلسه مجمع عمومي اين شركت سخن مي گفت، يادآور شد: در سه ماهة اول سال 85 در زمينة جابجايي بار از طريق شبكة حمل و نقل هوايي كشور شش درصد و در مورد پروازهاي عبوري 13 درصد رشد داشته ايم.

وي تصريح كرد: شركت فرودگاه هاي كشور در اتحاديه بين المللي ACR عضو شده و موافقت نامه همكاري با فرودگاه « اين چاين» كره انجام شده است و موافقت نامه همكاري با فرودگاه مالزي در دست اقدام است كه تا يك ماه آينده نهايي مي شود.

مهندس كتابچي همكاري با ژاپن و چين را در زمينه هاي فرودگاهي در دست مطالعه ذكر كرد و افزود: 17 پروژه فرودگاهي شامل ترمينال فرودگاه مشهد  و  فرودگاه كرمانشاه و باند فرودگاه كردستان و  ديگر موارد تا پايان سال به   بهره برداري مي رسد.

 

لینک

       

مدير عامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل:

پل درياچه اروميه در سه ماهة اول سال 86 به بهره برداري مي رسد

مدير عامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل اعلام كرد پل ميانگذر درياچه اروميه به طول 50 كيلومتر تا پايان سال 84، 68 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است كه اميدواريم در سه ماهة اول سال 86 به بهره برداري برسد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري، مهندس صادق افشار كه در مجمع عمومي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل سخن مي گفت، بيان داشت: اولويتهاي شركت، بهينه كردن فعاليت ها از طريق گسترش انجام مطالعات، تسريع انجام و تكميل پروژه ها و طرح هاي نيمه تمام و اولويت دادن به ساخت باند رفت يا برگشت در       شريان هاي خاصي بويژه محورهاي تهران به مشهد و تهران به اهواز و بندرعباس است كه سوانح را كم خواهد كرد.

وي ادامه داد: اولويت دادن به محورهاي ترانزيتي و استفاده از تكنولوژي هاي جديد در زمينه ماشين آلات راهسازي و تكنولوژي ساخت راهها و ترويج بكارگيري مديريت طرح از ديگر سياست هاي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل است.

مهندس افشار اظهار داشت: به منظور ساخت آزادراه ها در كشور، 140 ميليارد تومان اوراق مشاركت فروخته مي شود كه با فروش اوراق مشاركت تأمين اعتبار در اواخر سال اختصاص مي يابد كه اين مسأله مشكلاتي را در پي دارد.

وي تصريح كرد: ساختار تفصيلي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل تهيه شده است و براي تأييد سازمان و مديريت برنامه ريزي ارائه خواهد شد.

مدير عامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل اظهار كرد: تاكنون بيش از 58 درصد اهداف پيش بيني شده در سال 85 محقق شده است اما با كمبود اعتبار مواجه شده ايم و با توجه به سرعت انجام پروژه ها لازم است كه در متمم بودجه به اين مسأله توجه شود. همچنين در زمينه كمبود سيمان و قير مشكلاتي مطرح بود كه مشكل كمبود قير حل شده است اما در مورد كمبود سيمان هنوز در برخي مناطق مشكل وجود دارد.

وي  ابراز داشت: قرارداد ساخت آزادراه ساوه به همدان بسته شده است و كليه قطعات راه آهن اصفهان به شيراز به پيمانكاران واگذار شده و در دست اجرا است كه پيمانكاران اين طرح 30 ميليارد تومان از شركت طلب دارند كه به علت محدوديت هاي اعتباري پرداخت نشده است.

مهندس افشار در مورد اهداف سال 85، خاطرنشان كرد: احداث پنج پست اسكله در كشور پيش بيني شده است و در بخش راه آهن 455 كيلومتر در سال 85 زيرسازي و ريل گذاري مي شود كه عمدتاً در محور اصفهان به شيراز و بم به زاهدان و ريل گذاري اراك تا ملاير خواهد بود.

مدير عامل شركت ساخت و توسعة راهها در پايان بيان داشت: با توجه به اهدافي كه در مادة 28 در زمينة توسعة شبكه حمل و نقل ترسيم شده است بايد چهار برابر وضع موجود اعتبارات جذب شود.

 

لینک

       

اطلاعيه اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري

در پي سوانح اخير، كه منجر به كشته و زخمي شدن شماري از هموطنان عزيز شده است،‌ اظهار نظرهاي گوناگوني تحت عناوين مختلف از جمله پيام‌هاي تلفني در مطبوعات درج گرديد كه اين وزارتخانه ضمن ابراز تأسف از اين حوادث و همدردي با خانواده ‌هاي آسيب ديدگان، ‌لازم مي‌داند نكاتي را جهت تنوير افكار عمومي اعلام نمايد:

1-   مطالعات جهاني نشان مي‌دهد كه عامل انساني نقش بسيار زيادي در بروز تصادفات جاده‌اي دارد و سوانح جاده‌اي ايران نيز از اين قضيه مستثني نيست. آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد كه 70 درصد حوادث جاده‌اي در ايران ناشي از خطاي انساني است و جاده‌ها كمترين نقش را در بروز سانحه ايفا ‌مي‌كنند. به عنوان نمونه در حادثه اخير تصادف كاميون با اتوبوس در محور نايين- اصفهان نيز بنا بر اعلام رسمي پليس راه هيچ مشكل جاده‌اي اعم از روكش، خط كشي،‌طرح هندسي و … وجود نداشته است و خطاي راننده، عامل اصلي تصادف تشخيص داده شده است.

2-   اعتبارات مصوب وزارت راه و ترابري در سال 85، برابر 2/22 درصد نسبت به لايحه بودجه و 5/2 درصد نسبت به بودجه مصوب سال 84 اين وزارتخانه كاهش داشته است و با وجود اينكه وزارت راه و ترابري براي اصلاح و ايمن سازي 2040 نقطه حادثه خيز شناسايي شده 150 ميليارد تومان بودجه درخواست كرده است، تنها يك ميليارد تومان براي اين منظور در نظر گرفته شده كه براي اصلاح و ايمن‌سازي نقاط حادثه خيز به هيچ وجه كافي نمي‌باشد. لازم به ذكر است اصلاح و ايمن‌سازي راههاي كشور امري بلند مدت و مستلزم صرف هزينه‌هاي كلان است كه همكاري و همراهي تمامي سازمانهاي ذيربط را مي‌طلبد.

3-   در خصوص آمار تلفات و جراحات ناشي از تصادفات جاده‌اي توضيح اين نكته ضروري است كه قسمت عمده‌اي از ارقام ارائه شده، مربوط به تصادفات درون شهري بوده (در حدود 40 درصد) و در حيطه وظايف وزارت راه و ترابري نمي‌باشد. از سوي ديگر بخش قابل توجهي از تلفات، مربوط به تصادفاتي است كه در فاصله 30 كيلومتري حاشيه مناطق مسكوني رخ مي‌دهد كه قسمت عمده اين تصادفات ناشي از بافت نامناسب شهري در حاشيه راهها مي‌باشد. 

4-   براساس مطالعات جهاني و تجربيات كشورهاي پيشرو، آموزش و فرهنگ‌سازي ترافيك همراه كنترل مناسب و الزام به رعايت قوانين و مقررات، بعنوان مؤثر‌ترين و زودبازده‌ترين ابزارها در كاهش تلفات ناشي از تصادفات جاده‌اي محسوب مي‌گردند كه بايستي در كنار ايمن‌سازي معابر و راهها به اين نكات نيز توجه كافي معطوف گردد.

اين اطلاعيه پاسخي اجمالي به اظهار نظرهاي گوناگون و بعضاً متناقض پيرامون حوادث جاده‌اي مي‌باشد. بي‌گمان بررسي كارشناسانه هر سانحه و كوشش براي شناسايي علل اصلي وقوع تصادف و تلاش براي اصلاح آنها،‌ مهمترين عامل براي كاهش سوانح بعدي خواهد بود.

 

لینک

       

وزير راه و ترابري:

حجم تردد دردهة اخير 10 برابر شده است

 وزير راه و ترابري اعلام كرد: از سال 75 تا 85 آمارها نشان مي دهد كه تقريباً حجم تردد در كشور 10 برابر شده است و تصادفات در اين 10 سال حدود دو برابر رشد داشته است.

به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري، مهندس محمد رحمتي كه در جلسه مجمع عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي سخن مي گفت بيان داشت: بايد در برخي جاده هاي اصلي كشور سطح ممنوعيت تردد خودروهاي فرسوده حمل بار را افزايش داد.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي نيز در اين جلسه اعلام كرد: به منظور مشاركت بيشتر بخش خصوصي خانة حمل و نقل تا دو هفته ديگر آغاز به كار مي كنند و تاكنون 225 هزار نفر از رانندگان كارت سلامت دريافت كرده اند. همچنين كارت هوشمند وسيله نقليه و راننده به تدريج در اختيار تمامي رانندگان قرار مي گيرد.

مهندس محمد بخارايي كه در جلسه مجمع عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي سخن مي گفت با اشاره به خصوصي سازي در زمينه ساخت علايم، آسفالت و خط كشي خطوط، خاطرنشان كرد: هم اكنون 60 درصد تجهيزات راهسازي به بخش خصوصي واگذار شده است و 40 درصد باقي مانده نيز به اين بخش واگذار خواهد شد.

وي اعلام كرد: بيمة تأمين اجتماعي رانندگان از دغدغه هاي وزارت راه و ترابري مي باشد كه اين مسأله در پيشنهاد مشترك وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و وزارت كار براي شوراي اقتصاد ارائه شد كه مورد موافقت قرار نگرفت.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ابراز داشت: لايحه اي در زمينه بيمه رانندگان در حال تهيه است كه بزودي تقديم مجلس مي شود.

مهندس بخارايي تصريح كرد: در نظر داريم شركت هاي حمل و نقل ساماندهي شوند و در اين زمينه هفتة آينده و آئين نامه و قوانين مربوط به شركت ها ارائه مي شود.

وي در ادامه اين جلسه يادآور شد: هم اكنون 1400 كيلومتر از محورهاي شرياني كشور داراي سيستم روشنايي است و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي 720 كيلومتر جاده را به منظور ايجاد روشنايي جز برنامه امسال خود دارد.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت: كنترل هوشمند به صورت آزمايشي در محور قزوين – رشت و تهران – قم اجرا مي شود و كارت هوشمند از اوايل مهرماه در پايانه بندرعباس راه اندازي خواهد شد.

وي بيان كرد: آموزش رانندگان جز برنامه هاي اصلي سازمان قرار دارد و براي راه اندازي راديو ايمني مذاكرات انجام شده است.

در جلسه مجمع عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تصريح شد: در سال 84 تصادفات اتوبوس و ميني بوس نسبت به سال گذشته آن 2/10 و 4/12 درصد كاهش پيدا كرده كه نشان مي دهد تصادفات ناوگان عمومي كاهش داشته است و نظارت وزارت راه و ترابري مطلوب بوده است. همچنين تصادفات سواري ها 30 درصد افزايش يافته است كه اين تصادفات ناشي از خطاي رانندگان بوده است.

لینک

       

رئيس سازمان بنادر و كشتيراني:

هر ماه پنج شناور به ناوگان دريايي افزوده مي شود

رئيس سـازمان بنادر و كشتيراني اعلام كرد: امسال به طور متوسط هر ماه پنج شناور به ناوگان دريــايي كشور افزوده    مي شود و 91 شناور توسط سازمان بنادر و كشتيراني خريداري شده است .

به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري، دكتر علي طاهري مطلق كه در جلسه شورايعالي سازمان بنادر و كشتيراني سخن مي گفت، اظهار داشت: تمام ترمينال هاي بندري به بخش خصوصي واگذار شده و بخش خصوصي تجهيزات لازم را براي عملكرد مناسب فراهم كرده است. همچنين 25400 نفر اشتغال زايي در بخش خصوصي انجام شده است .وي تصريح كرد: دفاتر جذب سرمايه گذاري در كليه بنادر كشور ايجاد شده است در توسعه حمل و نقل كانتينري در رتبه 69 قرار داريم كه طبق برنامه پنج رتبه رشد خواهيم داشت. دكتر طاهري مطلق خاطرنشان كرد: بازاريابي به عنوان استراتژي محوري بعد از گسترش ساختارها و امور زيربنايي در سازمان بنادر و كشتيراني مطرح است و به كميته هاي بازاريابي تفويض اختيار شده و امكانات و تسهيلات قابل توجهي براي اين كميته ها در نظر گرفته شده است.اعلام داشت: در قالب اصلاح نظام تعرفه، 20 خط بين المللي در خطوط كشتيراني جذب شده است.رئيس سازمان بنادر و كشتيراني بيان كرد: در راستاي توسعه روابط خارجي با 61 كشور موافقت‌نامه هايي در خصوص حمل و نقل دريايي امضا شده است و اقدامات متعدد تشويقي از جمله كاهش 50 درصدي تخفيف عوارض كالا و كشتي در ترانزيت در نظر گرفته شده است.وي ادامه داد: در مورد ترانزيت نفتي در درياي خزر تخفيف هاي قابل توجهي در نظر گرفته شده است كه در پنج ماهة نخست امسال شاهد رشد 68 درصد ترانزيت نفتي در درياي خزر بوده ايم.دكتر طاهري مطلق ابراز داشت: ظرفيت اسمي  حمل بار در بنادر 117 ميليون تن، ظرفيت كانتينري بنادر تجاري دو ميليون TEU و ظرفيت جابجايي مسافر در پايانه هاي بندري به 8/4 ميليون نفر و افزايش سرمايه گذاري بخش غيردولتي به 2966 ميليارد ريال رسيده است.رئيس سازمان بنادر و كشتيراني افزود: مؤسسه رده بندي ايراني ايجاد شده است و با تكميل بندر شهيد رجايي بزرگترين كشتي هاي كانتينري مي توانند پهلوگيري كنند.وي يادآور شد: در سال 84 از 65 كيلومتر فيبر نوري در بنادر كشور بهره برداري شده است.لازم به ذكر است در جلسه شورايعالي سازمان بنادر و كشتيراني عنوان شد كه اين سازمان در زمينة ناوگان جز 20 كشور اول جهان محسوب مي شود و مشكل اصلي سازمان در رقابت با بنادر كشورهاي ديگر در زمينه قوانين مربوط به تعرفه ها است كه بايد تعرفه ها متناسب با مشتريان و از طريق مذاكره تعيين شود. 

لینک

       

افتتاح محور شرياني جهرم – لار با حضور وزير راه و ترابري

محور ترانزيتي جهرم – لار و تونل بزن، تردد در جنوب كشور را متحول مي سازد

فردا صبح مهمترين محور شرياني جنوب كشور با حضور وزير راه و ترابري افتتاح مي شود.

به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري محور اصلي و ترانزيتي جهرم – لار به طول 156 كيلومتر و همچنين تونل بزرگ (بزن) به طول 920 متر، با حضور محمد رحمتي وزير راه و ترابري،صادق افشار مدير عامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، استاندار و نمايندگان مردم استان فارس به بهره برداري مي رسد.

بنابراين گزارش محور اصلي جهرم – لار ضمن پيوستن به راههاي ملي كشور زير عبور ترافيك حجيم بندرعباس- شيراز قرار مي گيرد.

اين گزارش خاطرنشان مي سازد: محور شيراز بندرعباس از طريق جهرم – لار در مقايسه با شيراز – بندرعباس از طريق محور فسا – داراب داراي مشخصات فني و مهندسي بهتري است و حدود 50 كيلومتر مسير بنادر شهيد رجايي و شهيد باهنر را به مركز استان فارس، لار و مناطق مهم صنعتي كشور كوتاه تر مي سازد.

اين محور موجب كاهش زمان سفر و حمل كالا، صرفه جويي و كاهش مصرف سوخت و استهلاك وسائط نقليه، تقليل بار ترافيكي سنگين محور بندرعباس – سيرجان – كرمان مي گردد.

بنابراين گزارش راه اصلي جهرم – لار با هزينه اي بالغ بر 269 ميليارد و 103 ميليون ريال احداث گرديده است. همچنين تونل مهم و مجهز (بزن) به طول 920 متر واقع در محور مذكور با هزينه اي بالغ بر 53 ميليارد و 457 ميليون ريال احداث شده است.

شايان ذكر است با بهره برداري از اين مسير ارتباط مردم عزيز استان هرمزگان با فارس و شهرهاي مركزي كشورمان ايمن و راحت تر شده و همچنين رشد و توسعه منطقه جنوب استان فارس را نيز شاهد خواهيم بود.

طبق اين گزارش فردا ساعت8 صبح در كيلومتر 60 محور جهرم – لار در محل  تونل بزن، اين پروژه ترانزيتي افتتاح خواهد شد.

لینک

       

يك ميليارد دلار سرمايه آماده ورود به عراق

  ايران يك ميليارد دلار اعتبار براي سرمايه گذاري در پروژه هاي مختلف عراق از جمله نيرو، نفت و حمل و نقل در نظر گرفته است . محمد رحمتي وزير راه و ترابري كشورمان صبح امروز در ديدار با كاظم يعرب العبودي وزير كشاورزي و سرپرست موقت وزارت حمل و نقل عراق در تهران با اعلام اين مطلب افزود : شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران قصد دارد با سرمايه گذاري در بخش دريايي عراق يكي از بنادر ام القصر را تجهيز و بازسازي نمايد . وزير راه و ترابري كشورمان با تاكيد بر لزوم گسترش مناسبات همكاري في ما بين، طرح هاي غير حمل و نقلي آماده اجرا بين دو كشور را توليد نيروگاه و احداث خط لوله نفت بين دو كشور دانست و افزود : كميته اي خاص در سطح وزارت خارجه تشكيل شده است كه نقش مهمي را در پيشبرد همكاري هاي ايران و عراق ايفا مي نمايد . مهندس رحمتي برخي از مشكلات موجود در بخش جاده اي را عدم امكان تردد كاميونها و اتوبوسهاي ايراني در داخل خاك عراق و مسائلي در زمينه كنسولي و صدور رواديد براي رانندگان برشمرد و تصريح كرد : بارگيري مجدد در مرز عراق و حمل آن توسط كاميونهاي عراقي به هدر رفتن وقت ، هزينه مجدد و صدمه ديدن كالاها در هنگام جابه جايي بار تا مقاصد مي انجامد كه     مي بايست با مذاكرات طرفين اين مشكل هر چه سريعتر بر طرف شود . وي با اشاره به دردست بازسازي بودن فرودگاه نجف اشرف خاطرنشان ساخت : محدوديتهايي در نشست و برخاست هواپيماهاي ايراني در فرودگاههاي عراق و همچنين گذر از مرز عراق وجود دارد كه به حضور آمريكايي ها و كنترل آنها بر مي گردد. وي تصريح كرد: طرح اتصال راه آهن ايران از طريق خرمشهر به بصره هم اكنون در مراحل مطالعاتي آغاز شده كه روند اجرايي آن به تكميل مراحل مطالعاتي توسط عراق  در داخل خاك اين كشوربستگي دارد . وزير راه و ترابري كشورمان با ابراز اميدواري نسبت به تحكيم پايه هاي دولت موجود در عراق و كنترل مرزها و حاكميت دولت در آن كشور اظهار داشت : با وجود پاره اي از مشكلات، حجم ارتباطات و حمل و نقل دو كشور هر روز روند روبه رشدي را نشان مي دهد . كاظم يعرب العبودي وزيركشاورزي و سرپرست موقت وزارت حمل و نقل عراق نيز گفت : حمايت ها و ديد رئيس جمهوري ايران نيز انگيزه خوبي را براي تحكيم روابط دو وزارتخانه ايجاد كرده است و با تائيد هيات وزيران عراق انشاء ا... به زودي مشكلاتي درخصوص ويزا و نحوه سرمايه گذاري و نحوه بازپرداخت وام ايراني برطرف خواهد شد. وي بر لزوم فعاليت كميته هاي كاري بنادر، هواپيمايي و حمل و نقل زميني تاكيد كرد و گفت : اميدواريم شراكت منطقه اي با ايجاد روابطي استراتژيك بين دو كشور دوست و همسايه به طور مستحكم تري شكل بگيرد. 

لینک

       

معاون اقتصاد و برنامه ريزي حمل و نقل :با واقعي شدن قيمت سوخت، ترانزيت و صادرات دچار ركود مي شوند

  معاون اقتصاد و برنامه ريزي حمل و نقل وزارت راه و ترابري اظهار داشت : اگر قيمت سوخت واقعي شود ترانزيت و صادرات در كشور به شدت كاهش مي يابد و گران شدن سوخت موجب فلج شدن اقتصاد كشور مي شود.به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري، دكتر حميد بهبهاني كه در نهمين جلسة امسال كميسيون فرعي شورايعالي هماهنگي ترابري كشور سخن مي گفت، خاطر نشان كرد: در حال حاضر حمل و نقل در كشور با سوخت ارزان انجام مي شود كه اگر سوخت 10 برابر شود هزينه حمل ونقل بيش از شش برابر مي شود كه در اين صورت بروي توليد تأثير زيادي خواهد داشت . وي تاكيد كرد : صادرات در كشور تحت تأثير هزينه هاي حمل و نقل است كه در صورت تغيير اين هزينه ها قيمت توليدات  دچار نوسان اساسي مي شود. دكتر بهبهاني پيشنهاد كرد: كميته تخصصي در خصوص بند ج ماده 44 قانون اساسي در زيرمجموعه كميسيون فرعي شورايعالي هماهنگي ترابري كشور تشكيل شود تا با انجام بررسي هاي دقيق، مصوبات لازم در كميسيون فرعي صورت گيرد. دبيرشورايعالي هماهنگي ترابري كشور بيان داشت : بايد كليه تصميمات در حوزة حمل ونقل كشور در اين شورا بررسي شودو كميسيون فرعي نيز به صورت دقيق جزئيات مصوبات را بررسي مي كند و براي ايجاد تنوع و بازديد از مكانهاي مختلف لازم است جلسات كميسيون در شهرستانها نيز تشكيل شود . همچنين حمزه علي بخشي، مدير كل دفتر امور مجامع و دبيرخانه شورايعالي هماهنگي كشور نيز در اين جلسه خاطرنشان كرد: برنامه شش ماهة دوم شورايعالي هماهنگي ترابري كشور تدوين شده و بازديدهايي در نظر گرفته شده است و جلسات كميسيون فرعي به صورت منظم تشكيل مي شود . حميد قاسمي : مدير كل امور تعاونيهاي حمل ونقل وزارت تعاون نيز در اين جلسه پيشنهاد كرد: سايت ويژه شورايعالي هماهنگي ترابري كشور به منظور ارائه آخرين مصوبات و قوانين شركتها و موسسات حمل ونقل ايجاد شود . همچنين امكانات، اعتبارات و نيروي انساني براي دبيرخانه شورايعالي هماهنگي طريق در نظر گرفته شود . وي ادامه داد : اعتبارات حمل و نقل در كشور بايد به طور كامل در اختيار وزارت راه و ترابري قرار گيرد تا با تخصيص مناسب شاهد افزايش بهره وري در حوزة حمل و نقل باشيم . در اين جلسه مسعود دانشمند، نماينده اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در كميسيون فرعي شورايعالي هماهنگي ترابري كشور، بيان كرد: شركت هاي حمل ونقل ايراني قابل رقابت با شركتهاي خارجي نيستند و كمبود اين شركتها در بخش بازرگاني و بويژه در بخش جهانگردي تأثيراتي برجا مي گذارد .وي افزود : در مورد اجراي اصل 44 در حوزة حمل و نقل بايد در كميسيون فرعي شورايعالي هماهنگي ترابري كشور بررسي هاي لازم صورت گيرد تا شاهد اجراي اين قانون باشيم . 

لینک

       

وزير راه و ترابري :

بيمه تامين اجتماعي رانندگان بايد مد نظر قرار گيرد

  وزير راه و ترابري تصريح كرد : رانندگان مشكلات متعددي را دارند كه براي كم كردن اين مشكلات بايد بيمة تامين اجتماعي آنها مد نظر قرار گيرد تا اينكه احساس رضايت از شغل در بين آنها افزايش يابد. به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري ، مهندس محمد رحمتي كه در نهمين جلسه امسال كميسيون فرعي شورايعالي هماهنگي ترابري كشور سخن مي گفت، بيان داشت : متاسفانه رانندگان به خاطر وجود مسائل متعدد از جمله پرداخت اقساط وسيلة نقليه، جريمه ها، دورماندن از خانه، نبود امنيت شغلي و ديگر موارد رفتارهاي غيرمنتظره انجام مي دهد كه بايد براي كم كردن مشكلات رانندگان مكانيزم بيمه شدن آنها مد نظر قرار گيرد. وزير راه و ترابري تاكيد كرد: در زمان محدود تحولات گسترده اي را نمي توان در سطح جاده ها انجام داد و اين انسانها هستند كه مي توانند با توجه به موقعيت و شرايط خود رفتار مناسب را داشته باشند و از بروز حوادث و رفتارهاي غير متعارف جلوگيري كنند.

مهندس رحمتي با اشاره به نقش وزارتخانه هاي ديگر در ساماندهي حمل و نقل، اظهار كرد: در حال حاضر به نوعي جاده ها مجاني و سوخت ارزان است و در كشور  حمل و نقل اضافي صورت مي گيرد كه اين وضعيت در آينده تغيير خواهد كرد و اقتصاد كشور را تحت تأثير قرار خواهد داد. حال در اين زمينه لازم است برنامه ريزي هاي متناسب انجام شود.

وي ادامه داد: سوخت ارزان موجب كم شدن ايمني راهها و گسترش نامناسب حمل و نقل در كشور شده است كه با واقعي شدن قيمت سوخت طبيعتاً نمي توان در عرصه توليد كالا رقابت داشته باشيم .

وزير راه و ترابري ابراز داشت : گسترش بي رويه وسايل نقليه نمي تواند راهگشا باشد و بايد رشد كمي به صورت متناسب صورت گيرد كه خارج كردن وسايل نقليه فرسوده از چرخة حمل ونقل از جمله اين موارد است .

مهندس رحمتي افزود: كشور در زمينه اقتصاد حمل ونقل دچار مشكل است و بايد از فضاي حمل و نقل كشور استفادة اقتصادي كرد و سرمايه گذاري ها بايد در جهت ايجاد صرفه اقتصادي باشد كه گسترش ترانزيت و حمل و نقل بين المللي از اين موارد است .

وي اضافه كرد: در زمينه اصل 44 در وزارت راه وترابري پيشرفتهاي خوبي صورت گرفته است و براي رسيدن به سند چشم انداز 20 ساله، شورايعالي هماهنگي ترابري كشور بايد كميته هاي كارشناسي را تشكيل و براي رسيدن به اين اهداف برنامه ريزي كند .

مهندس رحمتي در ادامه سخنان خود كه در جمع نمايندگان وزارتخانه هاي عضو كميسيون فرعي شورايعالي هماهنگي كشور بود، تاكيد كرد : اصل بر رضايت مشتري است و بايد شركتهاي خصوصي را در حوزة حمل ونقل ساماندهي كنيم و زيادبودن تعداد شركتها مفيد نيست .

 

لینک

       

وزير راه و ترابري :

شورايعالي هماهنگي ترابري كشور به دنبال بالابردن كيفيت حمل و نقل مي باشد

  وزير راه و ترابري اظهار داشت : در حوزة حمل و نقل از لحاظ كمي توسعة مناسبي صورت گرفته است و هم اكنون لازم است به سمت بالابردن كيفيت حمل ونقل در كشور حركت كنيم .

به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري ، مهندس محمد رحمتي كه در نهمين جلسه امسال كميسيون فرعي شورايعالي هماهنگي ترابري كشور سخن مي گفت ، تاكيد كرد: شوراي هماهنگي ترابري كشور از سال 54 تاكنون مصوبات متنوعي و متعددي را در مورد مسائل روزمره كشور در حوزة حمل ونقل داشته است كه برخي از اين مصوبات موضوعيت خود را از دست داده اند و هم اكنون با توجه به ايجاد وضعيت پايدار نسبت به گذشته در حوزة حمل و نقل نياز به مصوبات مستمر و دايمي تر داريم .

وزير راه و ترابري خاطرنشان كرد: از لحاظ كمي در حمل و نقل توسعة خوبي داشته ايم و مشكلي را در حمل ونقل بار و مسافر و ترانزيت احساس نمي كنيم اما لازم است به سمت بالابردن كيفيت حمل و نقل حركت كنيم كه كار كردن در اين زمينه سخت تر از گذشته خواهد بود در حالي كه نمود كمتري نيز خواهد داشت .

مهندس رحمتي تصريح كرد : بايد در زمينه تغيير رفتار حمل ونقل در كشور كار نرم افزاري و فرهنگي انجام شود كه اين مساله در بهينه كردن وضعيت حمل و نقل ضروري است .

وي ادامه داد : دستگاهها و سازمانهاي مختلف كشور با حوزة حمل و نقل سرو كار دارند و 10 درصد از اشتغال كشور در اين حوزه مي باشد كه با توجه به حجم گسترده وزارت راه و ترابري لازم است هماهنگي لازم بين كليه سازمانهاي مرتبط جهت سازماندهي حمل ونقل كشور ايجاد شود .

وزير راه و ترابري گفت : بايد حمل و نقل هاي اضافي را در كشور حذف كرد و نمايندگان وزارتخانه هاي مختلف در شورايعالي هماهنگي ترابري كشور ، براي بهينه كردن حمل و نقل در زيرمجموعه هاي خود اقدامات لازم را انجام دهند .

وي ابراز داشت : جانمايي صنايع ، دانشگاهها و حتي مكان انجام خدمت وظيفه سربازان در كشور بر حمل ونقل تاثير مستقيم دارد كه با انجام هماهنگي لازم در اين زمينه ها مي توان حمل ونقل را آسانتر كرد .

 

لینک

       

پيام تسليت وزير راه و ترابري به مناسبت سانحة هوايي فرودگاه مشهد

   مهندس محمد رحمتي وزير راه و ترابري در پيامي وقوع سانحه هواپيماي توپولف 154 در فرودگاه مشهدرا كه به كشته و زخمي شدن جمعي از هموطنانمان منجر شد به ملت شريف ايران، بازماندگان و خانواده هاي حادثه ديدگان تسليت گفت.

   به گزارش روابط عمومي وزارت راه و ترابري، در پيام مهندس رحمتي آمده است: بلا فاصله پس از وقوع اين سانحه كميتة ويژه اي جهت بررسي اين حادثه در مشهد تشكيل و كارشناسان سازمان هواپيمايي كشوري  به منظورريشه يابي علل  وقوع اين حادثه به محل اعزام شدند.

    در ادامه اين پيام آمده است خوشبختانه كليه كادر پروازي و دستگاه هاي اطلاعاتي هواپيماي سانحه ديده سالم هستند كه اين امر به كسب نتايج بهتر در خصوص علل وقوع حادثه كمك خواهد كرد.

    وزير راه و ترابري در پايان پيام تسليت خود تأكيد كرد: با توجه به اعزام گروه كارشناسي جهت بررسي علل حادثه، هرگونه اظهارنظر در خصوص علل وقوع سانحه هوايي مذكور تا بررسي نهايي آن توسط سازمان هواپيمايي كشوري خلاف واقع است و بديهي است نتايج اين بررسي در آينده نزديك به اطلاع ملت شريف ايران خواهد رسيد.

 

لینک

       

قزوين – الموت ششمين گزينه تا درياي مازندران

    تكميل مطالعات احداث راه اصلي قزوين – الموت – تنكابن به تصويب هيأت دولت رسيده است .

    بـه گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري با احداث اين مسير دسترسي استان تهران به درياي مازندران كه تا كنون از طريق محورهاي دسترسي فيروزكوه، هراز، چالوس، رشت برقرار مي شد، پس از آزادراه در دست احداث تهران – شمال از طريق محور قزوين – الموت – تنكابن نيز برقرار خواهد شد، تا در جهت تكميل راههاي كشور و به عنوان يك راه اصلي ميانه بين مسير رشت و چالوس از بار ترافيكي اين دو محور بكاهد. بنابر اين گزارش استان قزوين كه با 6 استان همجوار است تاكنون فقط با استان مازندران از طريق راه روستايي امكان دسترسي داشته است كه با احداث اين محور جديد امكان دسترسي از طريق قزوين به مازندران نيز با راه اصلي ميسر خواهد شد. اين گزارش مي افزايد: براي اين مسير كه به عنوان مسير « قزوين – مازندران» مطرح شده دو گزينه مطالعاتي مطرح است كه گزينه اول شامل قزوين – الموت – جنگل 2000 و تنكابن است كه طول آن حدود 145 كيلومتر مي باشد و مسير دوم قزويــن – الموت دره 3000 – تنكابن است كه اين كريدور در طرف شمالي داراي 167 كيلومتر طول بوده و 25 كيلـومتر طويل تر است .  اين گزارش تصريح مي كند: هر كدام از دو گزينه مطرح شده داراي معايب و البته مزاياي قابل توجهي نيز مي باشند كه البته ارزيابي دقيق آن در دست مطالعه و بررسي است.

بنابراين گزارش، مطالعات اين پروژه كه در سال 1346 جهت احداث به عنوان راه اصلي ميانه مطرح شده، مطالعات آن تاكنون، هر بار به دليل عدم توجيه فني و اقتصادي رد شده است كه البته مصوبات سفر رياست جمهوري به همراه هيأت دولت به استان قزوين بر احداث اين راه صراحت دارد.

شايان ذكر است با توجيه فني و اقتصادي اين طرح در گزارش كميسيون ماده 32 فازهاي اجرايي اين طرح آغاز 

 مي شود.

گفتني است با توجه به آنكه جاده چالوس با اصلاحاتي كه طي سه دهه اخير صورت گرفته از جمله اصلاح و احداث تونل ها، تعريض و اصلاح قـوس ها هم اكنون به راه فرعي درجه 1 ارتقاء يافته، محور قــزوين – الموت – تنكــابن به عنوان راه اصلي مي تواند نقش مؤثري را در نقل و انتقال مسافر و كالا در منطقه ايفا نمايد.

 

لینک

       

سازمان هواپيمايي كشوري تنها مرجع بررسي علل سانحه هوايي است

   در پي وقوع سانحه هواپيماي توپولف شركت ايران ايرتور در فرودگاه مشهد و اظهارنظرهاي گوناگون در خصوص علت حادثه به اطلاع مي رساند برابر مقررات ايكائو بررسي علل سوانح هوايي تنها بر عهده سازمان هواپيمايي كشوري است و هرگونه صحبت ازسوی افراد مختلف در اين خصوص صرفاً درحد اظهارنظر مي باشد.

   لازم به ذكر است پس از وقوع سانحه، كارشناسان سازمان هواپيمايي كشوري جهت بررسي علل وقوع سانحه به محل اعزام شده اند كه نتايج بررسي ها در آينده اي نزديك به اطلاع مردم شريف ايران رسانده خواهد شد.

لینک

       

پل يادگار امام افتتاح شد

   پل يادگار امام بر روي رودخانه كارون افتتاح شد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري، اين پل كه ارتباط بين بنادر آبادان و خرمشهر را برقرار مي سازد با حضور استاندار خوزستان و نمايندگان مردم آبادان و خرمشهر افتتاح شد.

   بنابراين گزارش پل يادگار امام كه 304 متر طول و 35 متر ارتفاع دارد بر روي 64 عدد شمع درجا، به قطر 75 متر و با دهانه قوسي 144 متر در وسط، احداث شده است.

 شايان ذكر است، احداث اين پل مهم ارتباطي 40 ميليارد ريال هزينه دربر داشته است .

 در جريان اين مراسم استاندار خوزستان با اشاره به اينكه توجه ويژه اي به شهرهاي آبادان و خرمشهر

 مي شود افزود: طرح محور ارتباطي آبادان – ماهشهر با اعتباري بالغ بر 50 ميليارد ريال به طول 75 كيلومتر اجرا خواهد شد.

     حيات مقدم افزود: ظرف مدت سه سال آينده محوردر دست احداث شهرهاي خرمشهر، آبادان، ماهشهر و هنديجان تكميل و به بهره برداري خواهد رسيد.

لینک

       

مهمترين برنامه هاي پيش روي وزارت راه و ترابري

در بخش احداث جاده اي اعلام شد

 

وزارت راه و ترابري 21 پروژه مهم جاده اي را اجرايي و تكميل مي كند.

به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري اجراي 21 پروژه جاده اي كه توسط شركت ما در تخصصي ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور صورت مي گيرد شامل: 1- تكميل قطعات فيروزآباد – آق كند 2- تكميل قطعات ميانه – مياندوآب 3- تكميل قطعات همدان – سنندج 4- تكميل قطعات همدان – ملاير 5- تكميل قطعات ايلام – حميل 6- تكميل عمليات باند دوم انار – سيرجان – بندرعباس 7- تكميل بزرگراه شيراز – سپيدان – ياسوج 8- شروع بزرگراه كرمان – زرند 9- تكميل بزرگراه برازجان – كنارتخته – قائميه – باباميدان 10- بهسازي محور شيراز – فسا – داراب – كهگم 11- تكميل بزرگراه شيراز – دشت ارژن – قائميه 12- تكميل بزرگراه رودهن – فيروزكوه – قائم شهر 13- تكميل بزرگراه تهران – مشهد – تربت حيدريه 14- تكميل بزرگراه كناره شمال از آستارا تا گرگان و از گرگان تا قوچان 15- تكميل محور چابهار – نيكشهر – ايرانشهر – زاهدان – زابل – ميلك 16- تكميل قسمتي از راه اصلي تفت – ابركوه – سورمق 17- احداث بزرگراه مياندوآب – سنندج – كرمانشاه 18- تكميل قطعات باقيمانده بزرگراه كرمانشاه – اسلام آباد – قصر شيرين 19- تكميل راه اصلي دشت روم – باباميدان 20- تكميل بزرگراه پاتاوه – دهدشت 21- تكميل بزرگراه آبادان – ماهشهر مي باشد .

    بر پايه اين گزارش مهمترين دستاوردهاي وزارت راه و ترابري طي يكسال گذشته در بخش ساخت و توسعه راهها كه به بهر نيز بدين شرح بوده است: 1- افتتاح محور ساري – كياسر به طول 51 كيلومتر 2- افتتاح پل بزرگ غازيان به طول ( متر 5*276*2) 3- افتتاح راه اصلي بردسكن – بجستان به طول 75 كيلومتر 4- افتتاح قطعه اول قوچان – فاروج – شيروان به طول 24 كيلومتر 5- افتتاح قطعه 2 و 3 بزرگراه شيروان – بجنورد به طول 24 كيلومتر 6- افتتاح قطعات 1 و 2 بزرگراه رودهن – فيروزكوه به طول 33 كيلومتر 7- افتتاح بزرگراه سبزوار – نيشابور – باغچه به طول 64 كيلومتر 8- افتتاح بزرگراه دامغان – شاهرود به طول 31 كيلومتر 9- افتتاح قطعه چهارم بزرگراه سمنان – دامغان 10- بهره برداري از پل هاي بزرگ محور چابهار – نيكشهر 11- بهره برداري از باند شمالي آزادراه ساوه – همدان به طول 20 كيلومتر 12- افتتاح قطعه 1/1 بزرگراه سيرجان – بندرعباس به طول 20 كيلومتر 13- افتتاح قطعات 1 و2 كنارگذر يزد به طول 33 كيلومتر 14- افتتاح قطعه 1 محور خورموج – كنگان واقع در استان بوشهر به طول 60 كيلومتر 15- بهره برداري از كنارگذر شوشتــر به طول 10 كيلومتر و اولين پل بزرگ تركه اي كشور به طول 674 متر 16- بهره برداري باقيمانده محـور باغملك – هفتگل – نمره يك به طول 27 كيلومتر 17- باقيمانده بزرگراه اردستان – نائين به طول 28 كيلومتر.

لینک

       

طولاني ترين جاده دوچرخه رو افتتاح شد

بزرگترين جاده دوچرخه رو كه توسط وزارت راه و ترابري بين كرمانشاه و سراب نيلوفر احداث شده به بهره برداري رسيد.بنا به گزارش اداره كل روابط عمومي وزارت راه و ترابري، اين جاده با حضور استاندار و جمعي از مقامات استاني افتتاح و جهت بهره برداري به شهرداري كرمانشاه تحويل داده شد.اين گزارش مي افزايد: پروژه پيست دوچرخه سواري كرمانشاه – سراب نيلوفر در راستاي حمايت از ورزش دوچرخه سواري و به منظور تأمين ايمني تردد افراد علاقه مند به اين ورزش در مجاورت راه كرمانشاه – سراب نيلوفر به طول700/17 كيلومتر و با سه متر عرض و نيم متر شانه خاكي از طرفين اجرا شده است. شايان ذكر است اين پروژه با اعتباري بالغ بر 4 هزار ميليون ريال اجرا و به بهره برداري رسيد.در مراسم افتتاح اين پيست، تعدادي دوچرخه سوار در يك حركت نمادين طي مسير نمودند و جوايزي به آنان اهداء شد.

لینک

       

كلنگ محور شهرضا – اسفرجان به زمين زده شد

  كلنگ احداث قطعة دوم پروژة راه روستائي محور شهرضا – منظريه – اسفرجان توسط استاندار اصفهان به زمين زده شد.

   سيد مرتضي بختياري استاندار اصفهان در مراسم آغاز ساخت اين محور گفت: فاز يك اين پروژه تا پايان سال 85 به اتمام مي رسد، ضمن اينكه آزادسازي مسير به عهدة فرمانداري و مسئولين محلي و راهسازي آن به عهدة اداره كل راه و ترابري استان است .

   همچنين حسن نيا مدير كل راه و ترابري اصفهان احداث اين محور را متصل كنندة شهر منظريه به روستاي اسفرجان و نهايتاً گرموك ذكر نمود و گفت: با احداث اين پروژه ضمن كاهش تردد مسير بزرگراه شهرضا – آباده و كاهش تصادفات جاده اي و افزايش ضريب ايمني عبور و مرور، طول مسير 25 كيلومتر كاهش مي يابد كه از نظر اقتصادي و سهولت دسترسي اهالي روستاها به شهرضا تأثيرات قابل توجهي خواهد داشت.

 

لینک

       

بهره برداري از 81 پروژه در استان اصفهان

    مهندس حسن نيا مدير كل راه و ترابري استان اصفهان گفت: 81 پروژه بخش راه وترابري، با اعتباري معادل 275 ميليارد و 733 ميليون ريال در حوزه هاي مختلف راهداري ، راهسازي، راههاي اصلي و روستائي در استان اصفهان به بهره برداري مي رسد.

به گفتة مهندس حسن نيا پروژه هاي قابل افتتاح به مناسبت هفته دولت شامل 9 پروژه احداث بزرگراه و راه اصلي به طول 7/61 كيلومتر، 9 پروژه بهسازي و روكش آسفالت بزرگراهها و راههاي اصلي به طول 385 كيلومتر،  15 پروژة احداث راه روستايي به طول 189 كيلومتر، 29 پروژة بهسازي و روكش آسفالت راههاي روستائي به طول 229 كيلومتر و 19 پروژة احداث پل و تقاطع مي باشد. 

 مدير كل راه و ترابري اصفهان نوع اعتبارات تخصيص يافته براي اجراي اين پروژه ها را شامل 48% اعتبارات ملي، 36% ملي استاني و بقيه را از محل اعتبارات استاني، تبصره هاي بودجه، حوادث غيرمترقبه واعتبارات رياست جمهوري ذكر كرد.

  

 

لینک

       

عمليات اجرايي بازيافت و روكش آسفالت باند دوم كمربندي غربي شيراز به اتمام رسيد

مدير كل راه و ترابري استان فارس گفت: عمليات اجرايي بازيافت و روكش آسفالت كمربندي غربي شيراز حدفاصل اكبرآباد تا پل ميرزاي شيرازي به طول 7 كيلومتر كه به اتمام رسيده در هفته دولت افتتاح مي شود.

وي با بيان مطلب فوق افزود: اين مسير يكي از مسيرهاي پرتردد شيراز است كه به علت واقع شدن ترمينال باربري در اين مسير و همچنين قرار گرفتن اين راه به عنوان راه ارتباطي محور شيراز – اصفهان ، شيراز – سپيدان و شيراز – بوشهر از حجم عبور و مرور بالايي برخوردار است.

حجازي علت خرابيهاي سطح آسفالت محور موجود را حجم زياد ترافيك و عدم زيرسازي مناسب دانست و تصريح كرد: با توجه به خردشدگي كامل لايه هاي آسفالتي و ايجاد ترك هاي پوست سوسماري در سطح جاده و بوجود آمدن وضعيت بحراني در محور به جاي استفاده از روش سنتي از روش بازيافت سرد استفاده گرديد.

مدير كل راه استان فارس افزود: با استفاده از اين روش مواد حاصل از تراشيدن آسفالت كهنه و قديمي در ساخت لايه هاي جديد نيز به كار مي رود و صرفه جويي و يك عملكرد خوب زيست محيطي را بدنبال دارد.

وي بازيافت كمربندي غربي شيراز را موفق دانست و اذعان داشت: استان فارس اولين استاني است كه در كشور از اين روش بازيافت استفاده مي كند و با تمام مشكلات و حساسيتهايي كه وجود داشت توانستيم اين پروژه را در حداقل زمان ممكن و با كيفيت و دوام مناسب به اتمام برسانيم.

شايان ذكر است كه اعتبار پروژه بازيافت 261 ميليون تومان و روكش آسفالت 289 ميليون تومان بوده  است .

لینک

       

خوزستان با بهره برداري از 89 پروژه به استقبال هفته دولت آمد

همزمان با هفته دولت بهره برداري از 89 پروژه اداره كل راه و ترابري استان خوزستان آغاز خواهد شد.

مدير كل راه و ترابري استان خوزستانبا اعلام اين مطلب گفت: هزينة احداث 89 پروژه قابل افتتاح در هفته دولت،  بيش از 38 ميليارد تومان است كه از محل اعتبارات مختلف تأمين شده است .

وي تصريح كرد: 57 پروژه شامل 148 كيلومتر جاده احداثي جديد، 143 كيلومتر روكش آسفالت، 45 كيلومتر بهسازي و 54 دستگاه پلسازي مربوط به راههاي روستايي استان است و مابقي پروژه ها شامل 21 كيلومتر جاده احداثي جديد، 233 كيلومتر روكش آسفالت، 165 كيلومتر بهسازي و احداث 106 دستگاه پل مربوط به پروژه هاي راهسازي اداره كل راه و ترابري استان خوزستان مي باشد.

وي گفت: بيش از 14 ميليارد تومان اعتبار به راههاي روستايي و بيش از 23 ميليارد تومان اعتبار به راهسازي اختصاص يافته است.

 

لینک

       

قطار كانتينري برنامه اي بندرعباس – آپرين راه اندازي شد

     راه آهن جمهوري اسلامي ايران به منظور گسترش حمل و نقل كانتينري قطارهاي برنامه اي بندرعباس – آپرين و بالعكس راه اندازي كرد.

      مدير كل روابط عمومي راه آهن اعلام كرد: در زمان حاضر روزانه يك قطار كانتينــري برنامه اي در اين محور تردد مي كند.

       « حميد صديق پور» افزود: اين قطار هر روز ساعت چهار صبح از ايستگاه آپرين تهران به مقصد بندرعباس و هر روز ساعت 9 و 50 دقيقه نيز از بندرعباس به سمت آپرين تهران حركت مي كند و در كمتر از 60 ساعت به مقصد مي رسد.

       وي تصريح كرد: با برنامه ريزي انجام شده، رفته رفته زمان توقف قطارهاي برنامه اي در برخي ايستگاهها كاهش خواهد يافت.

       وي هدف از راه اندازي قطارهاي كانتينري برنامه اي را كاهش زمان سير، رقابت با حمل و نقل جاده اي، جلب رضايت مشتريان و بالاب ردن سرعت عمليات بازرگاني عنوان كرد و گفت: اين قطارها بدون هيچگونه اتصال و انفصال در طول مسير با اولويت ادامه سير مي دهند و در ساعت مقرر به مقصد مي رسند.

       مدير كل روابط عمومي راه آهن گفت: با توجه به محدوديت هاي موجود و ساير تقاضاهاي حمل كالا با راه آهن، تداوم اعزام قطارهاي كانتينري برنامه اي مشروط به وجود كانتينر در اين مسير است.

 سخنگوي راه آهن برنامه اي شدن قطارهاي باري ( بارهاي مختلف) را از جمله اهداف مهم راه آهن بيان كرد و اظهار داشت: راه اندازي قطارهاي كانتينري برنامه اي در جلب رضايت مشتريان بسيار مؤثر بوده است.

وي افزود: قطارهاي كانتينري برنامه اي با 850 متر طول داراي 40 واگن است و تناژ آن نيز (در شرايط باردار) 3200 تن مي باشد و به صورت دو لكوموتيو حركت مي كند.

  به گفته وي، كانتينرها پس از رسيدن به پايانه ريلي آپرين بزرگ و تحويل به مشتريان به ايستگاه هاي اطراف تهران مانند تپه سفيد، نيك پسندي و لشكري توزيع مي شود.فزايش حمل و نقل كانتينري كه امروزه در جهان در حال گسترش است مورد توجه راه آهن جمهوري اسلامي ايران مي باشد.ميزان حمل كانتينر در راه آهن سال 84 نسبت به سال 83 حدود 111 درصد افزايش داشته و سهم شبكه ريلي از اين نوع حمل و نقل به حدود 3 درصد رسيد.

لینک

       

افزايش 8/18 درصدي اعزام و پذيرش مسافر در فرودگاهها

  ميزان اعزام و پذيرش مسافر در فرودگاه هاي كشور در يك سال گذشته 6/26 ميليون نفر بوده كه نسبت به سال 83 رشدي معادل 8/18 درصد را نشان مي دهد.

همچنين ميزان جابجايي مسافر در پروازهاي داخلي در يكسال گذشته ( تير 84 الي تير 85) 36 درصد بوده كه نسبت به سال 83، ازرشدي معادل 3/6 درصد برخوردار بوده است,اين ميزان در پروازهاي بين المللي نيز رشد 3/6 درصدي را نشان مي دهد.

علاوه بر اين تعداد پروازهاي ترانزيتي از فراز كشور در يكسال گذشته 130 هزار پرواز بوده كه نسبت به سال 83 از رشد 13 درصدي برخوردار بوده است، ناوگان هوايي كشور نيز در طي همين مدت 4/57 هزار تن بار داخلي و 93 هزار تن بار خارجي را حمل كرده است كه به ترتيب رشدي معادل 4/13 و 3/16 درصد را نشان مي دهد.

 

لینک

       

طي يك سال گذشته؛

21 ميليون مسافر از طريق خطوط آهن جابجا شده اند

  ميزان جا به جايي مسافر در يكسال گذشته در تيرماه 84 تا تيرماه 85) 2/21 ميليون نفر بوده كه نسبت به سال 83 ( 3/17 ميليون نفر) 5/22 درصد رشد داشته است.

   به گزارش روابط عمومي وزارت راه و ترابري همچنين از تيرماه 84 تا تيرماه 85 ميزان جا به جايي بار داخلي 8/29 ميليون تن بوده كه نسبت به سال 83 (28 ميليون تن) 4/6 درصد رشد داشته است.

طي همين مدت ميزان احداث خطوط ريلي 219 كيلومتر بوده كه نسبت به سال 83 رشدي معادل 8/3 درصد را نشان مي دهد.

لینک